Mariam Wallentin har gjort musik i flera olika konstellationer, uppmärksammade Wildbirds and Peacedrums och Fire Orchestra till exempel. Men mest känd är hon kanske som experimentella soloprojektet Mariam the believer.
Nya verket The Wishing well utgår från en mörk skogstjärn, nära hennes hem.
– Det handlar om skogens öga, våra drömmar, önskningar, förhoppningar, det svarta hålet, allt vi längtar efter, och allt vi har inom oss och hur vi kan kanalisera det. Men temat är ändå hopp, något jag ofta återkommer till i mitt textskrivande.
”Andra sätt att vara intim på”
Det är en musikföreställning. Mitt emellan konsert och teater, utan att för den sakens skull bli musikal.
– Musik är ett språk som vi inte kan prata. Där vi inte kan formulera oss, i mellanrummen, där kan musik uppstå och säga någonting som vi själva inte kan få fram. Jag ville behålla den kvalitén.
Men coronapandemin har inte bara påverkat premiären. Den har också förändrat själva föreställningen.
– Man hittar andra sätt att vara intim på. Koreografiskt till exempel. Vi står i en cirkel, fast med ryggarna mot varandra så att vi inte sjunger varandra i ansiktet, för det känns inte bra. Eller att vi flätar varandras hår. Det blir en fysisk intimitet, fast på ett sätt som känns okej för alla.
Nya restriktioner
Första gången som premiären för The wishing well fick ställas in var i våras, när coronapandemin drog in över världen. Ett nytt försök gjordes i november, men bara några veckor innan premiären kom det nya restriktioner.
Nu är premiären satt till den 1 december – så blir det tredje gången gillt?
– Jag tror ingenting. Vi jobbar för att det ska bli en premiär och det känns fantastiskt. Vi kommer ju ändå skapa något oavsett om det blir premiär eller inte. Vi är ödmjuka inför situationen, vi får se.
The Wishing well ska spelas på Vara konserthus, Folkteatern i Göteborg och Orionteatern i Stockholm.