Den serbiska konstnären Marina Abramovićs kommande show på Serpentine Gallery i London har blivit föremål för debatt. Anledningen är utställningens tema – ingenting.
I en intervju med BBC:s Radio 4 tidigare i år delade Abramović med sig av tillfället då hon berättade om idén för Sepentine-curatorn Hans Ulrich Obrist.
”Det ska inte finnas någonting”
– Jag vet inte hur du kommer ta det här, men vad jag vill göra är ingenting... det ska inte finnas någonting, bara jag, publiken är mitt levande material. Det är det mest radikala och renaste jag kan göra.
Men det tycker inte den grupp konstexperter som protesterar mot att varken Abramović eller galleriet på något nämner New York-konstnären Mary Ellen Carrolls projekt med titeln ”Nothing” som hon arbetat med sedan 90-talet.
Utan ett sådant klargörande befarar de att Carrolls verk kommer skymmas av Abramovićs, som sedan 70-talet varit känd för sina konstperformances.
Gav knivar till besökarna
Till exempel lät hon vid ett tillfälle besökarna göra vad de ville med henne. Hon tillhandahöll bland annat knivar och skjutvapen och bröd och vin. När Moma i New York hade en stor retrospektiv över hennes karriär 2010 liknade ett av verken det hon nu ska göra : i tre månader satt hon, från morgon till kväll, på en stol och en stirrade ut den besökare som hade mod nog att slå sig ned mittemot.
Utställningen på Serpentine Gallery är Abramovićs första sedan perfomance sedan dess.
Konsthistorikern David Joselit är professor vid Universitetet i New York och han är en av dem som protesterat. Han säger till the Guardian att han sagt till Hans Ulrich Obrist att det är viktigt att både han och Abramović nämner Carroll och hennes verk på något sätt.
– Även om verken är olika så handlar de om samma sak, frågan om ingenting. Om att göra ingenting, säger han.
Flera har jobbat med ingenting
Obrist anser att verken skiljer sig åt och att många konstnärer tidigare tagit sig an ämnet, han nämner till exempel John Cages tysta musikstycke “4'33” och Yves Kleins tomma galleriväggar i Paris på 50-talet.
Marina Abramović performance 512 timmar öppnar på Serpentine Gallery den 11 juni