Kaunas i Litauen är europeisk kulturhuvudstad 2022 och Marina Abramovic är programmets huvudnummer, aktuell med utställningen Memory of being.
Vid presskonferensen är kriget i Ukraina det första hon avhandlar. Redan på krigets första dag uttalade hon sitt stöd till ukrainarna. Och hon har precis auktionerat ut sitt verk The artist is present, för att bidra med humanitär hjälp.
– Vi har att göra med en person som Putin, som enkelt kan trycka på kärnvapensknappen och starta ett tredje världskrig. Vi lever i ett väldigt farligt ögonblick i mänsklighetens historia. Jag känner, som en konstnär med intuition, att vi är i fara. Jag har aldrig känt det förut som jag gör nu, säger Marina Abramovic till SVT.
”Instagram är inte konst”
Marina Abramovic har varit aktiv sedan 70-talet i forna Jugoslavien och hon kallar sig själv för performancekonstens mormor. Med 50 år som aktiv konstnär bakom sig reflekterar hon över framtiden för konstformen.
– Instagram är inte konst. Zoom är inte konst. Vad det gäller NFT (digital konst) så har det hittills bara handlat om pengar, och jag har inte sett ett riktigt bra verk som berört mig på en känslomässig nivå. När jag gör det kommer jag vara öppen för det. Men pengar räcker inte. Att konsten blir en handelsvara är det sorgligaste som hänt konsthistorien, säger hon.
Folk är rädda för att mötas
Hennes mest kända verk är The artist is present, som hon satte upp på Moma i New York 2010. Hon satt tyst och stilla på en stol och besökarna fick en och en sätta sig för att bara möta hennes blick.
– Folk är rädda för att möta andra, rädda för att sluta tänka. Det är ett jättestort problem. Folk känner sig osäkra när de sätter sig på den stolen och vill att det ska vara slut så snart som möjligt. För man måste göra sig fri från sina rädslor och sin ångest först. Och allt handlar om tid och om att investera energi, säger hon.
I klippet i videospelaren ovan pratar Marina Abramovic om vikten av att lida för konsten.