I söndags hade DN en helsidig annons för boken ”Invandring och mörkläggning”, som enligt förlaget ”berättar om Sveriges problematiska invandringspolitik utan skygglappar”. Under söndagen uppstod en kritikstorm i sociala medier som har fortsatt i dagarna, och nu har även anmälningarna till Reklamombudsmannen börjat storma in.
– Vi fick in ett 50-tal anmälningar igår om att annonsen är diskriminerande och innehållet vilseledande, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig. Och anmälningarna har forsatt komma in idag.
–Det är ovanligt många anmälningar för en annons, vi kommer att se över dem nu och ta ställning inom kort om annonsen kan prövas av RO eller inte, säger hon till Kulturnyheterna.
Anmälningar om rasdiskriminering ovanliga
Enligt Elisabeth Trotzig är det ovanligt att anmälningar till RO handlar om ras och etnicitet.
– De flesta anmälningar vi får in handlar om könsdiskriminering, under de 5 år som reklamombudsmannen har funnits har vi endast fått in ett 10-tal anmälningar som rört diskriminering baserat på ursprung och nationalitet, säger hon.
DN:s chefsredaktör Peter Wolodarski är inte förvånad över de starka reaktionerna och menar att det är viktigt att även röster som DN inte nödvändigtvis står för får komma till tals.
– Jag är glad att människor protesterar mot budskapet i annonsen och inte förblir likgiltiga. Men jag anser fortfarande att det är principiellt rätt att publicera annonsen, och det påverkas egentligen inte av hur många som är för eller emot, säger Peter Wolodarski till Kulturnyheterna.
”Gick inte emot vår värdegrund”
– Även om annonsen är tvivelaktig och försåtlig så innehöll den inte grova lögner eller något som tydligt gick emot vår värdegrund, även om det var ett gränsfall. Jag tycker att debatten som följt visat att budskapet i annonsen absolut inte fått stå oemotsagt, säger Peter Wolodarski.
Men han menar också att varje publicering måste bedömas för sig.
– Att vi tog in annonsen denna gång, och lät argumenten komma fram, betyder inte att vi nödvändigtvis kommer att göra samma bedömning om liknande annonser kommer in till DN igen, säger han.
Peter Wolodarski bekräftar att fler prenumeranter än vanligt har hört av sig för att säga upp sin prenumeration, men betonar att annonsen inte har haft någon negativ effekt på tidningen, och att antalen uppsägningar är få jämfört med det totala antalet prenumeranter.