Mediebevakningen av damfotbolls-VM har ökat med 45 procent

Uppdaterad
Publicerad

Damfotbollen har fått en rejält uppsving. Nya publikrekord syns i de stora fotbollsnationerna, Frankrike, Italien, Storbritannien och i takt med det ökar också den mediala bevakningen. En sökning visar att bevakningen ökat med 45 procent sedan förra VM.

En sökning i mediearkivet Retriever, fram till sista åttondels-finalen, ger över 7 500 artiklar – en ökning med 45 procent jämfört med VM 2015. Då Sverige förlorade åttondelsfinalen mot Tyskland med 1 – 4.

Frilansjournalisten Jennifer Wegerup, som följt den italienska fotbollen på nära håll menar att ökningen skett successivt under en längre tid. Hon har själv spelat fotboll och minns hur tidningarna skrev om damfotbollen tidigare. Hon menar att bevakningen har tagit ett stort kliv framåt under detta mästerskap – publikt, medialt, men också hur den beskrivs.

– För tio och 15 år sedan så kunde det göras reportage om tjejerna när de skulle shoppa på en ledig dag, man frågade om de hade pojkvän. Det var inte ovanligt att man beskrev deras utseende i artiklar och i tv. Allt det där är borta nu. Det handlar om fotboll, säger hon.

– Sen handlar det också om att det har blivit bättre spel – det är riktigt bra fotboll du ser på tv och det märker publiken.

Svårt med ligorna

Göteborgsbaserade Forza Football – välkomnar den positiva utvecklingen – men menar att det är fortfarande mycket kvar att göra och jobbar själva med att försöka ge damfotbollen samma bevakning som herrfotbollen.

– På herrfotbollssidan så kan du slå på tv:n hemma i Sverige och titta på high lights från Premier league i England, La liga i Spanien och till och med Major league soccer i USA. Det kan du inte på damsidan, säger Mirjam Appell på Forza Football.

– Där finns fortfarande ett behov även om vi kan se mycket nu i VM, men vad händer i när ligorna drar igång igen i augusti-september?

Jennifer Wegerup menar att herrfotbollen är ett självspelande piano som får uppmärksamhet även när det går dåligt.

– Damfotbollen behöver fortfarande på att annat sätt uppmärksamhet  och när medierna bestämmer att det här ska satsa på fullt ut, så påverkar det, konstaterar Wegerud.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.