Affärschefen bakom artisternas informationskampanj: vi har nätverket för att nå ut

Uppdaterad
Publicerad

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, tar hjälp av svenska artister för att nå ut med krisinformation i förorter. Men initiativet kommer från mediebolaget United screens music. – Som många andra ville jag hjälpa till, och vi har nätverket för att nå ut till grupper som annars inte nås genom traditionella kanaler, säger affärschefen Georg Herlitz som initierade informationskampanjen.

Förutom artisten Cherrie har också Dree Low, Z.E. Yasin, 1.Cuz, Jireel, Adouli och poeten Iman Talbani spridit myndigheternas information via sina kanaler. Och fler kommer att bidra.

– Den här informationen är ju lika viktig att nå ut med till medelklassvensson i Alingsås som till en ortenrappare och deras nätverk. I det här fallet har de verkligen gjort nytta som i slutändan räddar liv och ska med rätta hyllas för det, säger Georg Herlitz.

Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset och kulturen

Mer i ämnet