Fram tills torsdagens avslöjande har Facebook låtit företag rikta annonser mot personer som uttryckt intresse för ämnen som ”judehat”, ”hur man bränner judar” och ”varför judar förstör världen”. Propublica testade att betala 30 dollar för att rikta tre annonser mot de antisemitiska kategorierna, något som Facebook godkände efter 15 minuter.
Efter att det amerikanska mediet konfronterat Facebook med uppgifterna har de raderat annonskategorierna.
I en kommentar till Kulturnyheterna skriver Rob Leathern, produktledningschef vid Facebook, att de inte tillåter hatisk propaganda och förbjuder annonsörer att diskriminera människor utifrån religion. Han skriver vidare att de nu tagit bort de antisemitiska kategorierna, men att företaget nu står inför arbetet att förhindra att liknande händelser sker i framtiden.
Backar efter kritiska frågor
Kategorierna för vilka grupper annonsörer kan rikta sina budskap mot på Facebook är skapade av ett automatiskt annonssystem. Nu uppger företaget att man kommer begränsa mängden kategorier i systemet alternativt granska dem innan de aktiveras, för att komma till rätta med problemet.
Skandalen kommer i spåren förra veckans Facebook-kontrovers, där det framgick att företaget sålt annonser till ett värde av närmare en miljon kronor till ryska konton, som spridit propaganda och falska nyheter under valet 2016.
Inte första gången
I våras hamnade Google i ett liknande blåsväder, efter att det framkommit att deras automatiska annonssystem placerade företagsannonser i rasistiska videor på Youtube. Flera företag bojkottade Youtube till följd av händelsen.