Journalisten Nils Hanson. Foto: TT

Nils Hanson får Publicistklubbens stora pris

Uppdaterad
Publicerad

I mer än tio år har han varit chef för SVT:s Uppdrag granskning nu tilldelas han Publicistklubbens stora pris för sina gärningar inom den grävande journalistiken.

Med motiveringen ”för att ha värnat den undersökande journalistiken genom att ställa krav på den och generöst delat med sig av lärdomar och metoder” blev det i dag klart att Publicistklubbens stora pris går till journalisten Nils Hanson.

Priset, bestående av prissumma på 30.000 kronor, tilldelas en eller flera personer som under lång tid har hållit hög klass i sin gärning.

”En slitvarg”

Sedan 2004 är Hanson projektledare och ansvarig utgivare för Uppdrag granskning i SVT men började med grävande journalistik som reporter på Göteborgs-Posten 1988.

– Nils Hanson är en slitvarg som leder en av Sveriges viktigaste redaktioner med respekterad journalistisk kompetens. I kraft av sin kunnighet, integritet och generositet i att förmedla grävandets hantverk är han en av landets viktigaste journalister, säger Publicistklubbens ordförande Björn Häger på Publicistklubbens hemsida.

Priset kommer att delas ut måndagen den 25 maj på Kulturhuset i Stockholm.

De senaste årens mottagare av Publicistklubbens stora pris

2014 Nils Horner (tilldelades postumt)

2013 Jan Gradvall

2012 Katarina Gunnarsson

2011 Rolf Gustavsson

2010 Lena Sundström

2009 Ulf Elfving

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.