Foto: TT

Svårt att få ersättning för uteblivna tv-kanaler

Uppdaterad
Publicerad

Avtalsbråket mellan Discovery och Com Hem/Boxer har gjort att upp till 4,5 miljoner tittare blivit utan bland annat Eurosport och Kanal 5.

Men att som kund få ersättning kan vara svårt.

Discovery och Com Hem/Boxer har höjt tonläget mot varandra, men tittarna är fortfarande utan flertalet tv-kanaler.

Enligt Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna, är det svårt att som kund skydda sig mot den här typen av konflikt.

TV-bråket

– Konsumenttjänstlagen, som är till för att ge konsumenter ett skydd vid köp av tjänster, gäller inte tv, bredband och telekom – viktiga tjänster för konsumenter, vilket i sig är märkligt. Men det är den man brukar tillämpa, säger han till Morgonstudion.

LÄS MER: Vd:ns utspel: visa VM-kvalet trots konflikten

Mellan de stridande parterna i tv-konflikten handlar det om stora pengar, men den som vill ha ersättning från operatören kan inte räkna med några sådana, enligt Grafström.

– Prisavdrag är en sån sak, men det är inga stora summor, det är en del av abonnemangsavgiften som motsvarar värdet av det man förlorar, det blir väldigt lite pengar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

TV-bråket

Mer i ämnet