Telia och kanal 5. Foto: TT

Telia kan inte komma överens med Discovery – 400.000 kunder förlorar Kanal 5

Uppdaterad
Publicerad

Från och med den 8 juni försvinner Discoverys kanaler för Telias kunder. Anledningen är att parterna inte kunnat komma överens i sitt nya avtal, enligt Telia. Det är dock inte första gången man släckt ned kanalerna – och då återupptogs dem en dryg vecka senare.

Förutom Kanal 5 handlar det bland annat om Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport. Telia väljer nu att ersätta Discovery-kanalerna med bland annat HBO Nordic.

– Vi är uppriktigt ledsna över att våra kunder kommer i kläm, skriver Jonas Hasselberg som är chef för Telias konsumentaffär i ett pressmeddelande.

Kanalerna har släckts ner förr

Det är dock inte första gången parterna inte kunnat komma överens. Under våren 2015 var kanalerna nedstängda mellan den 31 mars och 8 april.

Och enligt Discovery Network Swedens presschef Dan Panas behöver inte sista kortet vara lagt den här gången heller:

– Vi har inga som helst planer på att lämna Telias plattform. Vår dörr för förhandlingar står öppen, säger han till Aftonbladet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.