Totalt omnämndes Donald Trump i drygt 165 000 artiklar eller nyhetsinslag under året, enligt en undersökning som TT beställt av medieanalysföretaget Retriever. Även förra året var Trump den mest omskrivna personen i svenska medier. Trots att det i år skrivits drygt 60 000 färre artiklar om honom toppar han listan med god marginal.
– Det är lite udda. Man hade kanske kunnat tycka att den svenska politiken, med valåret och den efterföljande regeringskrisen, borde ha inverkat med en större uppmärksamhet för de svenska partiledarna. Men USA är en av stormakterna i världen och han har ett stort nyhetsvärde, säger Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet.
De 20 mest omskrivna
- Donald Trump: 165 015 artiklar/nyhetsinslag
- Stefan Löfven: 90 157
- Ulf Kristersson: 48 708
- Annie Lööf: 39 953
- Jimmie Åkesson: 34 501
- Vladimir Putin: 32 744
- Jan Björklund: 28 769
- Janne Andersson: 28 112
- Theresa May: 24 104
- Zlatan Ibrahimovic: 22 766
- Kim Jong-Un: 22 518
- Emmanuel Macron: 22 339
- Charlotte Kalla: 21 537
- Ebba Busch-Thor: 20 267
- Angela Merkel: 19 910
- Margot Wallström: 19 848
- Magdalena Andersson: 18 348
- Jonas Sjöstedt: 17 560
- Recep Tayyip Erdogan: 17 261
- Isabella Lövin: 15 604
Väcker förfäran
Trumps övertag har förmodligen flera orsaker, säger hon. Inte minst spelar hans twittrande roll.
– Han är så annorlunda, han står ut, vilket gör att berättelsen om honom blir enklare att vinkla. Han väcker vår nyfikenhet lika mycket som han väcker vår förfäran. Man vet inte hur man ska förhålla sig till honom, ska man skratta eller gråta? Det går emot hela vårt sätt att se på politiken, säger Marie Grusell.
Tvåa på listan kommer Stefan Löfven, med drygt 90 100 träffar, och trea Ulf Kristersson, med drygt hälften så många, 48 700, träffar.
Stefan Löfven har samtidigt synts överraskande lite i medierna, enligt Retriever. De två föregående valåren har uppmärksamheten kring statsministern ökat med 20 procent – för Löfven är ökningen i år bara 7 procent.
Det kan enligt Marie Grusell vara resultatet av en genomtänkt strategi.
– Det är alltid tufft att vara i regeringsställning, mycket av uppmärksamheten kan vara negativ. Det kan ha varit ett medvetet drag framför allt under hösten att låta andra stå för pajkastningen, säger Marie Grusell.
Klimatet i tiden
Det svenska valet har tydligt präglat medierapporteringen under året och var den enskilt mest omskrivna nyhetshändelsen, före klimatfrågan, fotbolls-VM och flyktingfrågan.
– Att valet toppar är inte alls konstigt, det är en viktig fråga som engagerar svenska folket. Klimatfrågan är också något som ligger i tiden och som väckt mycket engagemang under året, inte minst i och med den varma sommaren då det blev väldigt påtagligt, säger Marie Grusell.
Efter valet toppar Löfven listan över mest omskrivna partiledare, med knappt 10 000 fler träffar än tvåan Ulf Kristersson. De miljöpartistiska språkrören för en betydligt mer anonym tillvaro i botten av listan.
Om undersökningen
Gäller publiceringar i redaktionella medier, både webbaserade och tryckta tidningar, samt etermedias nyhetssändningar under perioden 1 januari– 19 december 2018.
Källa: Retriever