Programledarna Eric Saade, Sarah Dawn Finer, Marika Carlsson och Kodjo Akolor under lördagens deltävling 1 i Melodifestivalen 2019 i Scandinavium. Foto: Jessica Gow/TT

Miljonpublik på Mello-premiären – men antalet tittare minskar

Uppdaterad
Publicerad

I lördags gick årets första deltävling av melodifestivalen av stapeln. Under kvällen satt över tre miljoner personer bänkade i tv-sofforna. Närmare bestämt, 3 038 000 stycken. En minskning från premiären i fjol med ungefär 250 000 färre.

Det blev Wiktoria och Mohomi som gick vidare till finalen i Melodifestivalen 2019. Det stod klart i lördags efter den första deltävlingen. Nano och Anna Bergendahl gick vidare till Andra chansen.

Första deltävlingen slog dessutom röstningsrekord med 7 158 323 röster.

Däremot syntes en minskning bland antalet tittare under premiären: Över tre miljoner satt framför tv:n under sändningen och det är drygt 250 000 färre än förra årets premiärsiffror. Men SVT:s programbeställare, Peter Nyrén tar minskningen med ro.

”Väldigt nöjda”

– Vi är väldigt nöjda med att över 3 miljoner tittare bänkade sig för att se premiären av årets Melodifestival, säger Peter Nyrén i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Totaltittandet ligger i linje med det minskande broadcasttittandet och tittartidsandelarna för programmet är fortfarande unikt höga. Nu ser vi fram emot att se hur många som valde att se programmet i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.