Efter andra världskrigets slut när inkomsterna ökar stärks även viljan att iscensätta sitt hem – och vips gör konstaffischerna inträde i svenskens hem, berättar Sara Kristoffersson, professor i designhistoria.
– Här spelar Ikea en viktig roll, säger hon till SVT Kulturnyheterna och fortsätter:
– Sen går Ikea från att ha sålt konstaffischer till något som ska fungera globalt, därmed blir det också mer utslätat. Sexuella, politiska och religiösa motiv är otänkbara. Det är då det börjar kallas väggdekorationer; och fungerar som ett slags konstens hissmusik.
Ikea är en storspelare inom konstaffischvärlden, varje år säljer de i Sverige runt 100 000 konstaffischer, canvastryck eller liknande produkter uppger de till SVT.
Vad signalerar en konstaffisch från Ikea?
– De stöter sig inte med någon. Skapar inte friktion. Intetsägande och anonyma. Man hittar samma sort på många hotell, konstaterar Sara Kristoffersson.
Viktig logga
Ett annat alternativ många svenskar valt är Moderna museets konstaffischer. De blev trendiga redan på 2010-talet tack vare bostadsannonsernas stora genomslag.
– Då var det väldigt många homestylister som kom till oss och köpte affischer med grafiska motiv, säger Malin Wilson, butikschef på Moderna museet, till SVT Kulturnyheterna.
I samma veva öppnade Moderna museet sin webbshop och försäljningen tog fart. Idag är Andy Warhols tryck den mest sålda konstnären som affisch på museet, enligt deras statistik som sträcker sig från 2006 till idag. Allra bäst går verket ”All is pretty”. Nummer två är Hilma af Klint.
Köpmönstret beskriver Malin Wilson som antingen känslo- eller inredningsdrivet:
– Antingen har man kommit hit och sett någonting, som man också vill ha hemma. Eller så handlar man på nätet och då är det kanske något som passar bättre med ens färger hemma, säger hon.
Vad signalerar en konstaffisch från Moderna museet?
– Någon slags konstmedvetenhet. Man kanske har det, men man vill också signalera det, säger Sara Kristoffersson och poängterar att just loggan ”Moderna museet” då spelar stor roll.
Moderna Museets mest sålda konstnärer – som affisch
1. Andy Warhol
Sålt mellan 40 000 – 45 000 affischer av konstnärens verk. Verket ”All is pretty” är storsäljaren.
– Visst kan det vara så att folk gillar Andy Warhol, men jag tror det spelar en viss roll att det står Andy Warhol och Moderna museet, genom det vill man signalerar någon slags konstmedvetenhet, säger Sara Kristoffersson.
2. Hilma af Klint
Sålt drygt 12 000 affischer av konstnärens verk.
– Inte förvånande. Visst kan det vara så att folk verkligen gillar Hilma af Klint, men det kan också bero på att Hilma af Klint varit en väldigt upphaussad konstnär under 2000-talet, säger Sara Kristoffersson.
3. Alexander Calder, Marie-Louise Ekman och Henri Matisse
Sålt mellan 6 000 – 7 000 affischer av respektive konstnär. För Marie-Louise Ekman och Henri Matisse gäller siffran flera verk som blivit affisch hos Moderna museet, för Alexander Calder gäller det verket ”Skogen”.
– De förvånar inte alls, för det är sådan här modernistisk konst som lätt kan reduceras till dekoration, säger Sara Kristoffersson.