Eurovision song contest i Kiev 2017 fick ingen vacker början. Redan i höstas sade chefen för det ukrainska public service-bolaget NTU, som producerar tävlingen, upp sig eftersom produktionen åt ungefär hela årsbudgeten för hela tv-bolaget. Vad som skulle ha kostat 125 miljoner, som i Stockholm förra 2016, är nu uppe i drygt 300 miljoner kronor.
Hotet från radio- och tv-unionen EBU om att flytta tävlingen till Tyskland ifall att Ukraina inte klarar av värdskapet, fick landets regering att utse en så kallad anti kris-chef. Jamalas inbjudan till Ukraina 2017 skulle stå fast.
Men den nya chefens snabba lösningsarbete uppskattades inte i alla led. I februari sade 21 medarbetare från produktionen upp sig i protest. Bland dem två exekutiva producenter.
”Allting går i ultrahastighet”
Mitt i trasslet rekryterades Christer Björkman som tävlingsproducent. Vad som normalt tar 28 veckor att göra – skulle nu åstadkommas på ynka åtta.
Läs mer: Krisande ESC värvar Björkman
I pressrummet intill Kiev Exhibition center – där tävlingen ska hållas, är Christer Björkman trött men glad. Han har ätit en banan till frukost och säger att han löser saker i farten.
– Man tar beslut på väg på väg från kontoret till scenen. Folk kommer med en dator och visar ett inslag man ska ta beslut om och tittar på samtidigt som man går. Allting går i ultrahastighet. Men det är spännande och det konstigaste jag har gjort i hela mitt liv.
”Det finns en friktion”
Christer Björkman är inte längre bara ansvarig för hur bidragen ser ut. Det som en tävlingsproducent brukligt ägnar sig åt. Sedan fyra veckor tillbaka sköter han även ”showdelen” – det vill säga programinnehållet som lappar ihop sändningen.
– Det är klart att det är galenskap att tacka ja till det, och det är klart att jag inte kunde säga nej. Jag tror att man förhoppningsvis har ett visst överseende med en del saker för att tiden har varit så kort. Jag hoppas förstås att det inte ska märkas att tiden varit kort, men det är klart att det finns saker jag hade önskat skulle se annorlunda ut om jag gjort det själv från första början.
Efter första riktiga genomdraget finns det bakläxor att göra.
– Tävlingsbidragen sitter. Det som inte sitter är allt som kittar ihop programmet: alla övergångar, alla grafiska lösningar mellan inslagen och det som är live. Där finns det lite att jobba med.
Läs mer: Robin Bengtsson byter bakgrund inför kvalet
Hur är stämningen i produktionen efter allt som hänt?
– Jag upplever det ibland, att det finns friktion, men jag har gått in i det här och sagt att ”det här är ingenting jag har bett om”. Jag gör det för att jag vill programmets väl. Jag tog erbjudandet och försöker göra det bästa av det.
Olyckor på scenen
På arenan är säkerheten rigorös men förvirrad. Den som försynt ber om åtkomst till arenarummet med en pressackreditering stoppas fyra gånger. Den som stirrar argt och travar på med samma id-handlingar släpps in. EBU:s Eurovisionchef Jon Ola Sand har berättat att säkerheten runt evenemanget i Ukraina – ett land i lågintensivt krig – om än med spektaklet långt från fronten, har begärt ”utökad säkerhet” av arrangörerna.
Läs mer: Jamala vågar inte åka till Krim
Christer Björkman märker inte av de åtgärderna inne i cirkusen. Hans huvudvärk består troligen av de säkerhetsåtgärder som vidtagits i produktionens hjärta efter att flera personer har trillat ner i ett illa markerat hålrum vid scenkanten.
– Det är mycket vakter och vissa människor får bara gå på vissa ställen. Det är ingenting nytt för oss. Det är tajt säkerhet och det ska det vara, säger han.
Jamala öppnar
I Kievs stadskärna syns det att Eurovision song contest har kommit till stan. Värdet av 200 miljoner tv-tittare är både lätt och svårt att räkna ut. I rena kronor brukar kostnaden för produktionen sällan vägas upp av turism och näringslivsintäkter. Men de mjuka politiska värdena en nation bereds möjlighet att visa upp, ska inte underskattas.
Jamala öppnar åtets tävling. Anledningen till att ESC 2017 hålls i Kiev, är fortfarande hennes låt om Stalins deportation av Krimtatarer. Samma dag som första deltävlingen hålls firar Ukraina, precis som många andra postsovjetiska stater, Segerdagen till minne av Nazitysklands kapitulation 1945. Temat för årets Eurovision song contest är ”Celebrate diversity” – fira olikheter. EU-kommissionens ordförande Jean Claude Juncker är inbjuden av Ukrainas premiärminister Vladimir Groisman. Ukraina flirtar. Europa tittar.