2002 stöptes Melodifestivalen om i den turnéform vi känner till den i dag, och sedan dess har Live Nation varit SVT:s samarbetspartner och arrangerat festivalen. Enligt chefen för SVT Nöje är det den bästa lösningen.
Sedan början av 00-talet har SVT sålt rättigheterna till Melodifestivalens kommersiella delar och programmet har turnérat runt landet. Kristofer Åkesson, pr- och kommunikationsansvarig hos Live Nation, träffar Kulturnyheterna på Friends arena innan finalen och förklarar vem som gör vad.
– SVT står för programmet, tv-sändningen och innehållet i programmet Melodifestivalen. Vi, Live Nation, står för biljettförsäljningen kring den här live-turnén och arbetet med samarbetspartners kring turnén. Blixten och Co i sin tur står mer för den tekniska produktionen inne på arenan.
Är upplägget med Live Nation och liveunderhållningsbolaget Blixten och Co den enda möjliga lösningen för ett public service-företag som SVT?
– Så länge programledningen önskar att Mello ska åka på turné i Sverige så är det enligt mig bästa lösningen att vi köper in turnéplaneringsfunktionen och fokuserar på att producera TV-program. Jag ser ingen nytta eller poäng med att bygga upp en egen turnéhanteringsfunktion för sex veckor, svarar Thomas Hall, programchef hos SVT Nöje, via mejl.
Brist på konkurrens
Men hur kontraktet mellan de olika parterna ser ut är en väl bevarad affärshemlighet. Under åren har många journalister försökt att ta reda på hur mycket det kostar att köpa rättigheterna av SVT, men än har inget svar läckt ut gällande den frågan. En annan fråga är om Live Nation och Blixten och Co är de enda företagen som är intresserade av Melodifestivalen?
– Genom åren har ett antal företag visat intresse för diskussion, vilket har skett, men inget av dem har fullföljt och faktiskt gått in i seriös förhandling vilket vi såklart hade välkomnat, skriver Thomas Hall.
Får ni slåss för att ha kvar kontraktet, eller finns det andra som vill åt det?
– Det vågar jag inte svara på, men det är klart att i och med att det är ett viktigt projekt för oss så är det klart att vi är måna om att få fortsätta, säger Kristofer Åkesson.
Hemlig prislapp
I snart femton år har Live Nation varit med och arbetat med Melodifestivalen och varje år har det handlat om mycket pengar, en exakt summa är dock inte känd eftersom ingen av parterna vill uppge vad evenemanget kostar. Men om man räknar på att priset för en genomsnittsbiljett ligger kring 500 kronor så innebär det att bara biljettförsäljningen omsätter minst 50 miljoner. Utöver det tillkommer intäkter för samarbeten med andra företag runt evenemangen.
– När vi nu avslutat turnén så kommer vi att göra en sammanställning och gå ut med en totalsiffra. Men, tittar man på föregående år så ligger det på en bra bit över hundratusen biljetter totalt, säger Kristofer Åkesson.
Stora siffror är i omlopp men finns det några moraliska betänkligheter i att ett public serviceföretag gör ett evenemang som ger klirr i kassan storföretag?
– Då borde vi inte använda Microsoft-produkter eller köpa studioteknikprylar av stora kända företag heller, säger Thomas Hall.
Nu: Nya värdstäder
Nu är Melodifestivalen över och då väntar samtal mellan SVT och Live Nation för att hitta nya värdstäder.
– Det är i samråd tillsammans med SVT som de besluten tas. Det har att göra med att vi vill komma ut över hela landet, men samtidigt handlar det om att kommunerna i fråga ska vara engagerade och villiga att engagera sig på det sättet som krävs, säger Kristofer Åkesson.
Så det är många parter som bestämmer?
– Ja precis, det är en pågående diskussion och det är många parter, absolut.
Hur viktigt är Melodifestivalen för er?
– Det är ett av flera viktiga projekt för oss.
Om man blickar framåt, är det här något ni fortsätter med?
– Ja, det tror jag.