Andelen musikgenrer har ökat under det senaste decenniet uppger Spotify. Till SVT Kulturnyheterna avslöjar streamingplattforman att de identifierat drygt tusen genrer.
– Det dyker upp nya genrer egentligen varje dag. Vi brukar plocka upp dem rätt snabbt för att visa dem för våra användare, säger Emma Vikström, musikredaktör på Spotify, till SVT och fortsätter:
– Det finns hur mycket användare som helst som lyssnar på musik som jag som musikredaktör inte gör, men då kommer deras lyssningsbeteende in i vår data, och det gör att vi kan visa upp fler genrer för fler användare.
Ny identitet
Streaming och ökad tillgänglighet till musik tros vara orsaken till genreexplosionen.
– Artister inspireras av andra för att komma ut ur bruset av all den oändliga musik som släpps idag, säger Emma Vikström och tillägger att en förändring även skett i lyssnares identifikationsmönster:
– Förr var man poppare, idag är man exempelvis en ”swiftie”,
Barbiecore är ett typexempel på en ny genre som ploppat upp. Den uppstod förra sommaren och är ett resultat av ”Barbie”-filmens soundtrack. Men hur det sist och slutligen låter är oklart.
– Barbiecore innebär allt från klassisk hiphop till disco och pop, så länge det är i sfären av rosa och glädje. Men hur länge den håller i sig får vi se. Det här fallet handlar mer om ett kulturellt fenomen som föder en genre, än tvärtom, säger Emma Vikström.
Genren: Humörbaserat
Genrer är med andra ord fortsatt viktiga, inte minst för plattformar som Spotify. Men begreppets betydelse har helt enkelt förskjutits.
– Våra yngre konsumenter lyssnar inte genrebaserat mera, det är mer genreöverskridande och humörbaserat. Är du exempelvis ledsen vill du lyssna på en spellista med ledsen musik, förklarar Emma Vikström.
Finns det något dåligt med den här förändringen?
– Jag tycker inte det, det finns mer och mer att upptäcka. Om man älskar en typ av genre så kan det leda till att man älskar en annan.
Så genren är inte död?
– Absolut inte.