Susan Rogers, professor vid Berklee College of Music, har forskat i vad som attraherar människor till musik.
– De flesta människor älskar musik för hur det relaterar till sitt eget liv, konstaterar hon.
Vill du få en hit är låttexten sekundär:
– Popmusik ändrar fort, men om du vill ha en hit ska du, rent generellt, göra låten upptempo, glad och dansant. Låttexten ska vara catchy såklart men enkel, vi vill inte dra uppmärksamhet till djup poesi i popmusik, säger Susan Rogers till SVT.
Motreaktion på Tiktok
Artisten och låtskrivaren Nea ligger bakom hits som Zara Larssons ”Lush Life” och ”Some Say” under eget artistnamn. Nyss släppte hon solodebutalbumet ”Transparent” med betydligt mer personliga texter än tidigare, och Nea håller inte med om Susan Rogers teori. Hon pekar på exempelvis Tiktok där algoritmen kan lyfta mer oväntade låtar.
– I och med Tiktok har det kommit in mer poesi i låtarna. Det är inte alltid den uppenbara hitten som blir en stor låt, säger Nea till SVT.
Själv fastnar hon först för melodi, sen text.
– Men för att man ska älska en låt behöver båda två fungera. Vissa ord är väldigt rytmiska, som ”crash” – medan andra är mycket bättre för en lång ton som ”you”, säger Nea.
Hjärnhalvorna styr
Fastnar du oftare för melodi än låttext? Det beror på vilken del av hjärnan du helst använder förklarar musikprofessorn Susan Rogers:
– När vi lyssnar på musik delar vår hjärna upp signalerna. I vänster hjärnhalva processas låttexter, och i höger hjärnhalva rytm och melodi. Det ger oss valet att antingen lyssna på låttexter, eller stänga dem ute.
Musik med text eller ej är också en vattendelare gällande koncentrationsförmågan. Enligt Susan Rogers är unga personer oftast bättre än äldre på att göra flera saker samtidigt som de lyssnar på musik med text.
– Det är för att unga hjärnor kan processa mer ytligt. Desto äldre vi blir, med mer livserfarenhet och kunskap, desto mer sannolikt att våra hjärnor processar mer på djupet, säger hon.