Inför julhelgen lanserade Netflix sin nya skräckfilm Bird Box, där Sandra Bullock jagas av monster som bara kan skada dig om du ser dem. Karaktärerna i filmen bär därför ögonbindel, något som nu inspirerat till den virala skräckfilmsleken ”Bird box challenge”.
I sociala medier har hundratals klipp dykt upp under mellandagarna, där privatpersoner springer omkring i lägenheter, trädgårdar och skogar iförda ögonbindel (oftast med det förväntade resultatet att de snubblar och ramlar omkull). Det just nu mest populära Youtube-klippet på fenomenet passerade två miljoner visningar under nyårshelgen.
Gratis reklam för filmjätten
Uppmärksamheten har inte gått filmjätten förbi, och under onsdagen gick Netflix officiella Twitter-konto ut med en lättsam ”varning” för leken, vilket gett ytterligare bränsle för det virala memet.
”Kan inte fatta att jag måste säga detta: Var försiktiga så att ni inte skadar er med Bird box challenge”, skriver Netflix om fenomenet, och fortsätter.
”Boy och Girl (de två namnlösa barnen i filmen) har bara en önskan för 2019 och det är att ingen hamnar på sjukhus på grund av ett meme”.
Den amerikanska filmtidningen Variety beskriver varningen som ett mästerligt hanterande av viral marknadsföring, och pekar bland annat på att filmjätten inte direkt avråder folk från att springa runt utan att se – utan bara manar till försiktighet. Enligt Variety har Netflix på senare tid utmärkt sig som särskilt skickliga på att skapa och tillvarata publikgenererade memes och virala fenomen kopplade till deras filmer.
Varningen på Twitter har bland annat lett till att flera användare svarat med att de nu själva ska pröva Bird box challenge, något som Netflix kommenterar med skämtsamma memes i stil med ”Stammade jag?”.