• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Sandra Bullock iklädd ögonbindel i skräckfilmen Bird Box. Foto: Netflix

Netflix-film skapade skräckfilmslek – filmtjänsten manar till försiktighet

Uppdaterad
Publicerad

Inspirerade av den nya filmen Bird box har privatpersoner börjat ladda upp videoklipp där de springer runt med ögonbindel i vad man kallar ”Bird box challenge”. Nu manar Netflix till försiktighet så att människor inte skadar sig, ett utspel som beskrivs som både omsorgsfullt och som en del av företagets virala marknadsföring.

Inför julhelgen lanserade Netflix sin nya skräckfilm Bird Box, där Sandra Bullock jagas av monster som bara kan skada dig om du ser dem. Karaktärerna i filmen bär därför ögonbindel, något som nu inspirerat till den virala skräckfilmsleken ”Bird box challenge”.

I sociala medier har hundratals klipp dykt upp under mellandagarna, där privatpersoner springer omkring i lägenheter, trädgårdar och skogar iförda ögonbindel (oftast med det förväntade resultatet  att de snubblar och ramlar omkull). Det just nu mest populära Youtube-klippet på fenomenet passerade två miljoner visningar under nyårshelgen.

Gratis reklam för filmjätten

Uppmärksamheten har inte gått filmjätten förbi, och under onsdagen gick Netflix officiella Twitter-konto ut med en lättsam ”varning” för leken, vilket gett ytterligare bränsle för det virala memet.

”Kan inte fatta att jag måste säga detta: Var försiktiga så att ni inte skadar er med Bird box challenge”, skriver Netflix om fenomenet, och fortsätter.

”Boy och Girl (de två namnlösa barnen i filmen) har bara en önskan för 2019 och det är att ingen hamnar på sjukhus på grund av ett meme”.

Den amerikanska filmtidningen Variety beskriver varningen som ett mästerligt hanterande av viral marknadsföring, och pekar bland annat på att filmjätten inte direkt avråder folk från att springa runt utan att se – utan bara manar till försiktighet. Enligt Variety har Netflix på senare tid utmärkt sig som särskilt skickliga på att skapa och tillvarata publikgenererade memes och virala fenomen kopplade till deras filmer.

Varningen på Twitter har bland annat lett till att flera användare svarat med att de nu själva ska pröva Bird box challenge, något som Netflix kommenterar med skämtsamma memes i stil med ”Stammade jag?”.

Foto: Twitter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.