I augusti höjde marknadsledande Netflix priset för fjärde gången på fem år, från 99 kronor i månaden till 109 kronor för standardabonnemanget.
- Det är en normal affärsutveckling, priser höjs över tid. Vi producerar väldigt mycket nytt, fantastiskt innehåll, och köper in nytt material från andra, säger Yenia Zaba.
LÄS MER: Därför blir Netflix, HBO och Viaplay dyrare
Nu är ni den dyraste aktören i Sverige. Är det ett problem?
- För att vara ärlig tittar vi inte så mycket på konkurrenternas priser – då hade vi behövt ha olika priser i alla länder.
Styr marknaden
Andra aktörer har dock tvingats ta hänsyn till Netflix. När strömmade tv-tjänster slog igenom i Sverige 2012 låg C More (dåvarande Filmnet) på 129 kronor i månaden. Men när Netflix meddelade att de skulle kosta 79 kronor sänkte man priset.
– Netflix entré och snabba etablering på den svenska marknaden saknar nästan motstycke. Deras dominerande ställning ledde till att saker Netflix gjorde snabbt betraktades som branschstandard, priset är inget undantag och andra aktörer pressades ner, säger Johan Gustafsson, kommunikationschef på C More.
På frågan om C More nu kommer höja priserna blir svaret följande:
– Det är svårt för någon enskild streamingtjänst att ha en helt avvikande prispunkt, säger Gustafsson, som framförallt tror att olika paket och prisnivåer kommer bli vanligare.
Fler ökningar?
Men om Netflix kontrollerar standardpriset för strömmad tv i Sverige blir frågan också hur många fler höjningar de planerar – bara sen 2012 har priset ökat med 25 procent
- Det kan jag inte svara på just nu, men Netflix målsättning är att folk ska ha råd att använda vår tjänst, säger Yenia Zaba.