Bland annat så har användare rapporterat att de vid inloggningstillfället fått bekräfta att de är kontoinnehavare, via ett mejl eller sms som sänds ut.
– Det här testet är utformat för att hjälpa till att säkerställa att folk som använder Netflixkonton har tillåtelse att göra det, säger en Netflixrepresentant till australiska ABC News.
Enligt CNN rör det sig för närvarande bara om ett testsystem, och det är oklart om det kommer att rullas ut till alla användare.
Sett mellan fingrarna
Netflix har gått som tåget under pandemin, och har fler än 200 miljoner användare.
Bolaget har tidigare i stor utsträckning också sett mellan fingrarna på delande av lösenord. Enligt marknadsundersökningsbolaget Magid uppger en tredjedel av användarna i en enkät i februari i år att de någon gång delat lösenord med en person utanför det egna hushållet.
I takt med att konkurrensen från utmanare som Disney plus och Amazon Prime, liksom ett flertal andra tjänster, ökar, finns det stora ekonomiska incitament för Netflix att försöka omvandla gratistittarna till betalande kunder.
Hör Netflix före detta Talent Manager Patty McCord berätta om företagskulturen på streamingtjänsten i klippet nedan.