Tidigare i år utsågs hon till världens just nu främsta operasångerska. När hon återvänder till Dalhalla gör hon det som en av sina paradroller, prinsessan Turandot, en roll som hon bland annat gjort på Metropolitan i New York.
– Det är spännande att komma tillbaka till Dalhalla och göra en hel operaproduktion, för det har jag inte gjort förut, säger Nina Stemme.
Skillnad på Dalhalla och Metropolitan
Turandot är Puccinis sista verk. Slutet av den tredje akten färdigställdes till och med efter hans död. Huvudperson är den onda prinsessan Turandot som en efter en tar död på sina friare.
Men visst är det skillnad att göra rollen på utomhusscenen Dalhalla.
– Man har publiken så långt borta. Jag måste stråla ut till sista raden för att de som sitter där ska känna att jag är lika närvarande som de som sitter längst fram.
300 medverkande
Det har gått ett år sen Dalhalla senast huserade en opera. När det nu åter är dags blir det i form av en jätteproduktion med närmare 300 personer inblandade. Ett omfattande arbete förklarar vd:n och producenten Noomi Hedlund.
– Alla måste äta och bo någonstans. Dessutom måste alla ha kostym på scenen. Att de är så många är svårigheten.
Mot slutet ljuder den välkända arian Nessun Dorma, som blivit klassisk genom bland andra Jussi Björling och Luciano Pavarotti.
– Det handlar om att ge publiken en magisk upplevelse, säger tenoren Lars Cleveman, som spelar prins Calaf.
Övriga medverkande
Regi och koncept: Bengt Gomér
Dalasinfoniettan och Gävle symfoniorkester under ledning av Tobias Ringborg.