Konkreta uppgifter om den ryktesomgärdade, så kallade NX-konsolen har gäckat marknaden under lång tid, och en tre minuter lång video blev i dag den första biten officiell information om utseende och funktioner hos Nintendos nästa konsol.
– Det har ju ryktats länge om att Nintendo haft konkreta planer på att utforma en ”flexibel” konsol som överbryggar gränserna mellan stationärt och bärbart spelande. Det bekräftas med ”Nintendo Switch”, som redan med sitt namn signalerar ombytlighet, säger den mångårige speljournalisten och P3 Spel-medverkande Victor Leijonhuvud.
Vill sälja en livsstil
Den nya maskinen kommer att kunna nyttjas hemma med tv:n som skärm, men även gå att plocka med sig, genom att spela på en skärm som kopplas till handkontrollen.
– Det framgår att konsolen är modulär i sin design; man kan frigöra kontrollsatser från respektive sida om skärmen för att antingen hålla dem i varsin hand, oberoende av varandra, eller luta dem båda på sidan och fördela dem mellan två spelare, säger Victor Leijonhuvud.
Bära eller brista för företaget
Efter en global succé med sin konsol Wii år 2006, med över 101 miljoner exemplar sålda, har Nintendos uppföljare Wii U blivit något av ett kommersiellt fiasko, med dryga 13 miljoner sålda hårdvaruexemplar sedan lanseringen 2012.
Tanken är att den nya spelmaskinen ska finnas i butik redan till våren. Hur väl den nya konsolen säljer kommer sedan troligen att vara av stor betydelse för hela Nintendos framtid som hårdvarutillverkare.
– Uppfinningsrikedomen är ju en del av Nintendos signum, och det här känns inte helt krystat, utan som en ganska naturlig förlängning av den riktning Nintendo har stakat ut. Lite som det bästa av båda världar, mellan Wii och DS. Sedan följer förstås de tekniska tråkigheterna, som i Nintendos fall ofta satt krokben för deras framgångar: hur kraftfull är prestandan? Hur långlivad är batteritiden?, säger Victor Leijonhuvud.
– Många frågor återstår att besvara, men på hela taget är Switch en spännande riktning, tycker jag.
Konkurrens från flera kanter
Nintendo har drabbats märkbart av smarta telefoners och surfplattors framväxt. Enligt branschanalytiker har företaget, med sin marknadsföring ofta inriktad på lättsammare och familjevänliga spel, drabbats hårdare av konkurrensen från mobiler.
De två andra giganterna på spelkonsolmarknaden, Microsofts Xbox och Sonys Playstation, har å sin sida profilerat sig genom hög grafisk prestanda och ett större utbud av ”vuxnare” spel för mer inbitna spelare.
Ger sig in i mobilbranschen
Konkurrensen från flera håll fick nyligen Nintendo att ge vika för pressen från sina investerare, och börja utveckla spel till smarta telefoner.
Redan i somras släppte man i ett samarbete med Niantic spelet Pokémon Go, som tog hela världen med storm, och fler spel ska vara på väg, bland annat ett med det japanska företagets galjonsfigur Super Mario.