Den 23-årige studenten och spelutvecklaren Noah Molteberg Lundén, från Karlstad, har levt med en synnedsättning hela livet och alltid tyckt om spel.
– När jag var liten var spelen enkla och grafiken väldigt simpel. Då var det lättare för mig att spela precis som alla andra, säger Noah.
Men nuförtiden är spelgrafik ofta avancerad och hyperrealistisk. Det gör det svårt för Noah att spela utan hjälpmedel som ljudbeskrivning och anpassade inställningar för ljus och bild.
Det var så idén till Noahs spel ”Blind survival” kom till, ett zombiespel med enbart ljud som går att spela även om du är helt blind.
Se hur spelet fungerar i videon längst upp.
Många spelare med synnedsättning
Utöver Noah finns det många andra spelare på internet med synnedsättningar som efterfrågar mer tillgängliga spel.
Flera av dem lägger upp videor där de recenserar tillgängligheten i olika spel. En del utvecklar till och med egna modifikationer, eller ”mods”, som går att ladda ned till redan befintliga spel för att få fler inställningar anpassade till synnedsättningar.
Så jobbar spelföretagen
Även spelföretagen börjar ta tillgänglighet på större allvar, tycker Noah.
– Det har blivit bättre och bättre över tiden. Men överlag är vissa av dem mycket bättre än andra.
Förutom anpassning till synnedsättningar finns det spelföretag som skapat särskilda kontroller och funktioner för den som har hörselnedsättning eller rörelsehinder.
Kulturnyheterna har frågat flera spelföretag om hur de jobbar med tillgänglighet. Se deras svar i faktarutan längst ned.
Så jobbar spelföretagen med tillgänglighet
Kulturnyheterna har sökt flera spelföretag för att fråga dem om hur de arbetar med tillgänglighet.
Nintendo
Nintendo vill inte svara på Noahs kritik om brister i tillgänglighetsanpassningen i det kritikerhyllade spelet ”The legend of Zelda: Tears of the kingdom”. De skriver däremot i ett mejl till Kulturnyheterna att:
”De lyssnar av vad konsumenter säger på sociala medier, enkäter, intervjuer med mera.”
Activision Blizzard
Adrien Ledda jobbar på spelföretaget Activision Blizzard som chef för inkluderande speldesign.
I en intervju med Kulturnyheterna säger han att över 100 spelutvecklare på Activision Blizzard och King har fått en utbildning i tillgänglig speldesign av den amerikanska organisationen ”The AbleGamers foundation”.
De har bland annat särskilda anpassningar för färgblindhet i spel som ”World of warcraft”, Overwatch och ”Call of duty”. Även möjlighet att anpassa undertexter.
– Undertexter som har olika storlek eller typsnitt, som hjälper spelare med lässvårigheter som dyslexi. Eller förmågan att anpassa textens bakgrund så du kan få en starkare kontrast och se bättre, säger Adrien Ledda.
Electronic Arts
I ett mejl till Kulturnyheterna skriver Electronic Arts att de gör ”tillgänglig speldesign till en avgörande del av sin utveckling”.
Bland annat genom att bjuda in spelare till att provspela spelet ”Star Wars: Jedi survivor” och dess tillgänglighetsfunktioner.
– Spelare med synnedsättningar, hörselnedsättningar och rörelsehinder gav utförlig feedback som hjälpte spelet att bli mer tillgängligt och kan användas till framtida Electronic Arts-titlar.
Kulturnyheterna har också sökt spelutvecklarna Bethesda, Naughty Dog och Band Dai.