Till vänster: Talespersonen Tess Lindholm berättar om vad som lockar spelarna. Till höger bild ur spelet, där bilar kör in mot en storstad med höga skyskrapor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se en demonstration av Cities Skylines 2, och hör Tess Lindholm berätta om varför stadssimulatorer lockar storpublik. Foto: Helena Igwe/SVT/Paradox interactive

Nordisk stadssimulator lockar 20 miljoner spelare

Publicerad

Efter åtta år och 20 miljoner spelare är stadssimulatorn Cities Skylines tillbaka med en uppföljare. Men varför lockar detaljerad stadsplanering miljonpublik?

Kulturnyheterna besökte den svenska utgivaren Paradox interactive för att prata simulatorspel.

Stadssimulatorn Cities Skylines släpptes 2015, och blev med sin extremt ingående stadsplanering en oväntad blockbuster.

- Vi har haft 20 miljoner spelare sen 2015, och det tog oss med både förvåning och storm, säger Tess Lindholm, talesperson för Paradox.

Största önskemålet: Rondeller

Cities Skylines avtryck märks när vi kliver in på Paradox, vars högkvarter reser sig genom fem våningar i ett nybyggt kontorshus i centrala Stockholm.

Bredvid titlar som Europa Universalis och Crusader Kings-serien har Skylines gjort Paradox till en svensk storspelare – med kontor i Skövde, Umeå och Malmö.

Cities Skylines 2, som utvecklats av finska spelstudion Colossal order, kännetecknas av detaljnivån – spelaren bygger och underhåller en modern storstad och måste sköta allt från arkitektur och fungerande elförsörjning till kollektivtrafik och sjukvård.

- Rondeller är en stor grej, det har varit så efterfrågat. Vi har fått extremt positiv feedback på att det finns med i tvåan, och kan lösa många av spelarnas trafikproblem, säger Tess Lindholm.

Den ultimata piren

Spelarentusiasmen för detaljer är tydlig: Sedan starten 2015 har de utvecklat runt 400 000 moddar till originalet, och på Youtube finns tusentals guider till hur du bygger ett effektivt vattenkraftverk eller får till riktigt snygga pirer.

Stadssimulatorerna fick sitt genombrott 1989, med klassikern Sim City. Redan då blev genren också en faktor i debatten om spel som tom underhållning, och lovordades för att lära ut grunder i stadsplanering, ekonomi och elförsörjning.

Barndomsdröm

Å andra sidan brukar inte ”grundkurs i makroekonomi” eller ”lär dig mer om kollektivtrafik” vara synonymt med storpublik. Vad är det egentligen som lockar?

-  De flesta känner nog igen den här barndomsfascinationen för att bygga saker: Lego, Kaplastavareller tågbanor, säger Tess Lindholm.

-  Jag tror att folk tycker det är spännande med möjligheten att leva ut den fantasin, utan begränsningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.