Ny fransk lag klassar ungas influerarvideos som barnarbete

Uppdaterad
Publicerad

I Frankrike kom nyligen en lag som kan straffa föräldrar som använder sina barn som influerare i ekonomiska syften. Föräldrarna kan få böter och fängelse upp till fem år. Den världsunika lagen röstades igenom enhälligt i den franska senaten och kommer att träda i kraft i april.

Bakgrunden är att flera stora kanaler på Youtube använder barn som influerare när föräldrarna står bakom kameran. Den mest uppmärksammade kanalen i Frankrike, Swan the Voice, följer bröderna Neo och Swan som är 9 respektive 15 år. De utmanades nyligen av sina följare att vistas 24 timmar i badrummet.

– Det som människor har reagerat mot är hela modellen, att barnen blir exploaterade av sina föräldrar för att skaffa inkomster till familjen blir till slut ett arbete, säger Christian Catomeris utrikesreporter på SVT. 

Aktualiserar rättsliga frågor

Som förälder i Frankrike ska det inte längre vara tillräckligt att fråga barnen, utan de måste nu söka tillstånd hos lokala franska myndigheter, samt sörja för att barnen får den större delen av vinsten.

Ängla Eklund är jurist och har engagerat sig i dessa frågor genom den ideella expertorganisation Institutet för juridik och internet.  

– Det är en uppenbart att det finns en helt ny bransch här. Många barn vill bli influencers, eller vill själva ha en egen spelkanal på Youtube. Huruvida det behöver regleras mer får vi se, men det är uppenbart att det aktualiserar rättsliga frågor.

Liknande lag i Sverige välkomnas

I Sverige finns ingen lag som specifikt reglerar fältet med barn och sociala medier. Bland Sveriges mest populära youtubekanaler medverkar flera barn med sina föräldrar.  

Flera sociala medier-profiler välkomnar nu att vi skulle få en liknande lag i Sverige. Michaela Forni, som driver flera framgångsrika plattformar på sociala medier, är en av dem.  

– Jag har svårt att se att föräldrar skulle hamna i fängelse till höger och vänster. Men en lag vore bra för att få upp frågan på bordet. Att exponera barn i sociala medier är ju nytt, så det vore bra med riktlinjer om hur vi ska göra det, säger hon.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.