Business as usual, skulle man kanske drista sig till att säga men det vore fel, i ett längre perspektiv är det exceptionella tider. Coronan har inte bara flyttat fram galan två månader, framförallt har den indirekt rullat ut den röda Oscarsmattan för strömmat material, i alla fall sådana filmer som var tänkt att ha biopremiär men tvingats söka skydd undan coviden i VOD-världen eller en strömningstjänst.
Men ännu mer slående är att nomineringarna reflekterar branschens nya prioriteringar. Oscargalan har ju historiskt varit en vit korvfest men efter #metoo, #oscarssowhite och andra rörelser som jobbat för jämställdhet och representation har den gamla kolossen baxats in på en ny kurs.
Det har märkts tidigare år men än mer under dagens upprop där ovanligt många kvinnliga och icke-vita filmskapare och skådespelare fått anledning att korka upp champagnen: som exempelvis Chloé Zhao (Nomadland), Regina King (One night i Miami), Riz Ahmed (Sound of Metal) Shaka King (Judas and the black Messiah) med många fler.
Detta skulle kunna förklaras i att man sedan några år tillbaka medvetet har valt in yngre icke-vita människor i den stora Oscarjuryn, men mest av allt är det ett resultat av en bredare repertoar. Det är alltså bara tiden som är ”a changing”. Vilket inte är så bara…
Men det gamla Hollywood har också fått sitt. Främst i och med David Finchers hyllning till dåtidens drömfabrik i Mank, som fick flest nomineringar av alla (Oscarjuryn älskar Hollywood-meta) men också genom det att man uppmärksammar Anthony Hopkins insats som dement i The Father – en rollinsats som faller under ”Lex Rain man”, alltså regeln som säger att en roll med ett redigt handikapp kan sätta en guldstatyett i bokhyllan.
En nominering kom dock som blixt från klar Hollywood-himmel: Thomas Vinterberg i kategorin Bästa regi för En runda till (svensk premiär 9 april). Onekligen överraskande: dels såklart för att det är en dansktalad film och utländska filmer brukar sällan hamna i någon av de tyngsta kategorierna (förra årets Parasit var ett gyllene undantag som bekräftade regeln), dels för att Vinterbergs dramedi om alkohol är rätt pubertal och trist.
Oscarsnomineringar 2021:
Bästa film:
The father (Sony pictures classics)
Judas and the black Messiah (Warner Bros.)
Mank (Netflix)
Minari (A24)
Nomadland (Searchlight pictures)
Promising young woman (Focus features)
Sound of metal (Amazon studios)
The trial of the Chicago 7 (Netflix)
Bästa regi:
Thomas Vinterberg – Another round (En runda till)
David Fincher – Mank
Lee Isaac Chung – Minari
Chloé Zhao – Nomadland
Emerald Fennell – Promising Young woman
Bästa kvinnliga huvudroll:
Viola Davis – Ma Rainey's black bottom
Andra Day – The United states vs. Billie Holiday
Vanessa Kirby – Pieces of a woman
Frances McDormand – Nomadland
Carey Mulligan – Promising young woman
Bästa manliga huvudroll:
Riz Ahmed – Sound of metal
Chadwick Boseman – Ma Rainey's black bottom
Anthony Hopkins – The father
Gary Oldman – Mank
Steven Yeun – Minari
Bästa kvinnliga biroll:
Maria Bakalova – Borat subsequent moviefilm
Glenn Close – Hillbilly elegy
Olivia Colman – The father
Amanda Seyfried – Mank
Yuh-Jung Youn – Minari
Bästa manliga biroll:
Sacha Baron Cohen – The trial of the Chicago 7
Daniel Kaluuya – Judas and the black Messiah
Leslie Odom, Jr. – One night in Miami
Paul Raci – Sound of metal
Lakeith Stanfield – Judas and the black Messiah
Bästa originalmanus:
Judas and the black Messiah
Minari
Promising young woman
Sound of metal
The trail of the Chicago 7
Bästa animerade film:
Onward
Over the moon
A Shaun the sheep movie: Farmageddon
Soul
Wolfwalkers
Bästa dokumentär:
Collective
Crip camp
The mole agent
My octopus teacher
Time
Bästa internationella film:
Another Round (En runda till) – Danmark
Better Days – Hong Kong
Collective – Rumänien
The man who sold his skin – Tunisien
Quo vadis, Aida? – Bosnien och Hercegovina