Under den senaste månaderna har artister som Bob Dylan, Neil Young och delar av Fleetwood Mac sålt hela eller delar av rättigheterna till sina låtar. Det har gett dem stora summor pengar, men det innebär också att de förlorar inkomsten av royalties.
– En utlösande faktor kan mycket väl vara pandemin. Den är inte avgörande, men utlösande för att Neil Young och hans management sitter och tänker över vad man ska tjäna pengar på om man inte kan spela live, säger Lars Nylin, chefredaktör för tidningen Musikindustrin och fortsätter:
– Det är också pengarna. Det är prislappar som skulle få de flesta intresserade oavsett pandemi eller inte. Vissa artister säljer numera inte ens 100 000 album efter ha sålt miljoner förr i tiden. Och här kan man ge arvtagarna en rejäl kasse med pengar istället.
Chic, Shakira, Blondie
Ett av företagen som utmärkt sig genom högprofilerade uppköp är Hipgnosis song fund. De har spenderat miljarder dollar på att köpa tusentals låtar. I katalogen finns förutom några av de ovan nämnda, Mark Ronson, Chic, Shakira och Blondie.
För ett tag sedan köpte företaget Primary Wave 80 procent av Stevie Nicks låträttigheter och i dagarna blev det klart att de har köpt låtar av Johnny Cash och Jeery Lee Lewis från Sun records.
Musik som en råvara
Affärsidén bakom till exempel Hipgnosis stora uppköp är att låtarnas intäkter blir en inkomstkälla, till exempel om de spelas på radio, i filmer, i dataspel eller det görs covers, som ger avkastning till de som äger andelar i bolaget. Enligt Merck Mercuriadis, grundare till Hipgnos song fund, är låtar en stabil investering därför att de inte påverkas av förändringar på den ekonomiska marknaden.
– Jag tycker ju, som representant för många av mina kollegor, både i Sverige och globalt, att man ska vara väldigt restriktiv med att sälja rättigheterna. Speciellt i de här tiderna där vi ser tendenser på att det kanske inte är musikfolk som köper dem, utan investerare, säger Alfons Karabuda, ordförande i Skap.