Studien har initierats av Media, Diversity & Social Change Initiative (MDSC) på universitetet Annenbergs school for communication and journalism i södra Kalifornien, USA.
I studien analyseras representation i sammanlagt 900 filmer mellan åren 2007 och 2017, med undantag för 2011 som analyserats i en separat studie.
Trots de senaste årens debatter och satsningar, kommer studien enligt The Guardian fram till slutsatsen att det skett små, eller inga betydande, förändringar vad gäller mångfald – filmerna domineras ännu enligt studien av vita, heterosexuella män utan funktionsnedsättning.
LÄS MER: Rekordmånga kvinnliga huvudroller i årets biosuccéer
Inga transpersoner, en homosexuell
En del av studien består av en analys av 2016 års 100 storfilmer, där de roller som har repliker i filmen analyserats.
Analysen visar att av de talande karaktärerna var 31.4 procent kvinnor och 29.1 procent icke-vita. Av dessa var 13.6 procent svarta, 5.7 procent asiater och 3.1 procent latinamerikaner.
2.7 procent av rollerna hade någon form av funktionsnedsättning, och 1.1 procent gestaltades som homo- eller bisexuella. Ingen transperson gestaltades. Den enda film där protagonisten var homosexuell var Barry Jenkins oscarsvinnare ”Moonlight”.
LÄS MER: Recension: Välspelat om sårbarhetens tabu i ”Moonlight”
Få kvinnor med minoritetsbakgrund
Hälften av filmerna saknade även talande karaktärer som var både kvinnor och svarta. Två tredjedelar eller mer hade inga talande kvinnor med latinamerikanskt eller asiatiskt ursprung. Av regissörerna var 4.2 procent kvinnor, varav inga var svarta.
– Detta är systematiska problem som upprätthålls. Det är omöjligt att se på denna data utan att komma till slutsatsen att mycket av det man förespråkat de senaste åren, vad gäller mångfald framför kameran, inte har varit framgångsrikt, säger frofessor Stacy L Smith som gjort studien.
LÄS MER: IMDb lägger till betygsvariabel för kvinnlig representation