Han, hon pengarna är Svenska Filminstitutets andra jämställdhetsrapport – framtagen i linje med filminstitutets handlingsplan för en mer jämställd filmproduktion i landet.
I rapporten framhävs bland annat hur kvinnliga regissörer, manusförfattare, producenter och skådespelare får tillgång till betydligt lägre budgetar jämfört med deras manliga kollegor. Rapporten visar även hur just kommersiell tv till en högre grad finansierar filmprojekt regisserade av män.
Däremot uppvisas jämställdheten vara jämförelsevis god för filmer med låg budget. Men när budgeten växer – minskar andelen kvinnor inom såväl som regi, manus, producent och huvudroll.
Filmer regisserade av män har också i genomsnitt 25 procent högre budget, visar rapporten.
– Man kan säga att den svenska filmbranschen är relativt jämställd vad gäller kvinnor och män – men det upp till en budget på ungefär 20 miljoner. Efter det minskar antalet kvinnor ganska drastiskt, säger Jenny Wikstrand, analytiker på Filminstitutet, och fortsätter:
– Överlag om man tittar är det 6 miljoner kronor högre budgetar för män än för kvinnor.
Manliga regissörers filmer får fler biobesök
Filmer med hög budget ses av fler personer på bio, och eftersom kvinnliga filmarbetare ofta tilldelas lägre budgetar är därför också antalet biobesök till kvinnliga filmskapares filmer lägre.
I genomsnitt, visar rapporten, att antalet biobesök är cirka 35 procent fler för filmer regisserade av män.
Gällande filmers huvudrollsinnehavare uppvisas att filmskapares kön påverkar könet på huvudrollen. Exempelvis uppvisas att manusförfattarens kön ofta går i linje med huvudrollens kön.
44 procent av alla filmer med manlig manusförfattare har en man i huvudrollen, och 49 procent av kvinnliga manusförfattares filmer har en kvinna i huvudrollen. Samtidigt är det endast 28 procent av filmerna i urvalet som har en kvinnlig manusförfattare.
Dokumentärfilmer mer jämställda
Men rapporten visar också att det sker en utveckling mot en ökad jämställdhet inom filmbranschen. Exempelvis uppvisas att landets stora distributörer av film också är de som är mest jämställda.
Bland dokumentärfilmer är också jämställdheten högre än inom spelfilmen – men även här uppvisas att kvinnor får mindre budgetar än sina manliga kollegor.