• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

”Nya” Lara Croft gör succé

Uppdaterad
Publicerad

Rebooten av den berömda actionhjältinnan har blivit den största försäljningsframgången i ”Tomb Raider”-seriens historia.

”Man hyvlade bort de stora rattarna och satte fokus på hur hon är som människa”, säger Susanne Möller, spelkritiker.

”Lara Croft har alltid varit en symbol för kvinnlig självständighet, men också ett sexobjekt med enorma bröst”. Så sammanfattade Forbes en av spel- och filmvärldens mest kända hjältinnor 2013. Då hade stjärnan i ”Tomb Raider”-spelen figurerat i fler än 12 spel och två långfilmer med Angelina Jolie i huvudrollen. Hon hade också blivit utsedd till spelvärldens första sexsymbol av tidningen Time, fått ett nummer av Playboy dedikerat till sig och fått sin byststorlek ivrigt diskuterad i en lång rad speltidningar i över tio års tid.

Lyckad nystart

2013 beslutade spelutvecklaren Crystal Dynamics att lansera hjältinnan på nytt. De ikoniska minishortsen och det maximerade bystmåttet ersattes av ett fokus på handling och personen Lara Croft i en ny serie spel. ”En enormt lyckad nystart” och ”en ny vår för Lara Croft” sammanfattade spelsajten IGN utvecklingen i en recension som gav nya ”Tomb Raider” toppbetyg.

Beslutet att fokusera mer på Lara Croft som människa snarare än sexsymbol visar sig nu vara ett lyckat drag för spelutvecklaren Crystal Dynamics: Nya ”Tomb Raider” har sålt i 8,5 miljoner exemplar och är därmed det bäst säljande spelet i ”Tomb Raider”-seriens historia.

”Var verkligen jätterattar”

Susanne Möller, spelrecensent på Dagens Nyheter, säger till Kulturnyheterna att det tidigare porträttet av Lara Croft troligen har avskräckt spelare.

– Många såg Lara Croft och kände ”det där är ingenting jag vill spela, det är alldeles för sexualiserat”. Det var verkligen jätterattar och supermidja och man fokuserade jättemycket på hennes utseende, säger hon.

Därför blev nylanseringen av figuren 2013 en hit, tror Susanne Möller.

– Man gjorde henne till en person. Man hyvlade bort de stora rattarna och satte istället fokus på hur hon är som människa. Helt plötsligt blev det jätteintressant att spela, säger hon.

– Det är fortfarande ett fantastiskt spel. Det är spännande och ett äventyr att ta sig igenom, men man gör det med någon som skulle kunna finnas på riktigt.

”Inte bara en trend”

Omgörningen av Croft tog intryck av utvecklingen i andra delar av spelvärlden, gissar Susanne Möller.

– Jag tror att man har tittat på indievågen som har svept över spelvärlden de senaste 10 åren. Man såg att indiespelen går jättebra eftersom de vågar ta ut svängarna när det gäller karaktärer och berätta en historia på ett annat sätt. Då kontaktade man manusförfattare som verkligen kan sina grejer och gav dem fria tyglar att skapa någonting helt annat.

Hon hoppas att utvecklingen håller i sig.

– Jag hoppas och tror att det här är vad vi kommer att se fram över - det här inte bara en trend, nu är spelen så här!

Nytt spel på gång

Det första ”Tomb Raider”-spelet gavs ut 1996. Sedan dess har arkeologen Lara Croft figurerat i fler än 14 egna spel på en lång rad spelkonsoler. Nästa spel i serien, ”Rise of the Tomb Raider”, släpps julen 2015.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.