Inga fler annonser i tidningen, inga banners på hemsidan och inga fler jinglar i podcasten. Det är vad som gäller från och med nu för spelbolagen i det svenska fotbollsmagasinet Offside. Det skriver chefredaktörerna Johan Orrenius och Anders Bengtsson i ett mail till sina prenumeranter.
Kostar en halv miljon per år
De räknar med att beslutet kommer att kosta magasinet en halv miljon kronor i intäkter per år. En av de största anledningarna till annonsstoppet för spelbolagen är matchfixningsproblematiken. Att satsa på granskande reportage om matchfixning men ha spelreklam på nästföljande sida i tidningen är ”en ekvation som är svår att få ihop” skriver Orrenius och Bengtsson.
”Viktigt är att vi inte påstår att alla spelbolag är skurkar, men aggressiv reklam och möjligheter till betting i lägre divisioner ger en bättre grogrund för något som vi inte vill vara en del av”, fortsätter chefredaktörerna.
”Vi spelar ett högt spel”
Även den journalistiska trovärdigheten och problematiken med spelberoende nämns som en stor anledning till beslutet.
”Oss veterligen har inget annat mediebolag som sysslar med fotboll avslutat ett samarbete med samtliga spelbolag. Vi är givetvis stolta över styrelsens uppbackning och förtroende, men också medvetna om att vi spelar ett högt spel”, skriver Johan Orrenius och Anders Bengtsson.