Miljöpartiets motion om sänkt reklamtid röstades ned i riksdagen. Foto: TT bild

Oförändrad reklamtid i svensk tv

Uppdaterad
Publicerad

Riksdagen avslog idag Miljöpartiets motion om att begränsa antalet reklamminuter per timme.

Som väntat fanns ett starkt stöd för att behålla den nuvarande ordningen – att tolv minuter per tv-timme får vara reklam. Miljöpartiets förslag om att minska den tillåtna reklamtiden till åtta minuter per timme stöddes bara av Vänsterpartiet.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin har tidigare talat om hur Tv4:s nedläggning av sina lokala nyhetssändningar motiverar en minskning av de tillåtna reklamtiden.

Medier

– När frågan sist var uppe i konstitutionsutskottet så lovade TV4 att om vi behöll de generösa reklamregler som alliansen gett kanalen så skulle man också ha kvar lokaljournalistiken. Det beslut vi fattade – att låta TV4 behålla de mycket generösa reklamrelger som alliansen har gett dem – det fattade vi ju utifrån den information och de löften som TV4 presenterat för Sveriges folkvalda i riksdagen, sade Gustav Fridolin till Kulturnyheterna den 5 maj.

Se Kulturnyheternas inslag om förslaget.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet