Föreställningen ”Från ökenblues till hiphop – den universella rytmen”, som hade premiär på Subtopia i Alby utanför Stockholm i kväll, utforskar rappens afrikanska rötter. Det rytmiska talet är tråden som knyter ihop musikerna i Västafrika med musikerna i Botkyrka.
– Jag kände till att hiphopens rötter kom från Västafrika. Varför ska man inte då göra en föreställning, en musikal, och visa att hiphopens rötter kom från Afrika för 1 000 år sedan. Med poeterna som kom från den arabiska halvön och mötte upp grioterna (västafrikanska sångare och historieberättare, reds anm) från Västafrika och blev en mix, säger Ismail ”I-Smile” Essakalli, musiker och projektledare.
Skrev sina egna roller
Ensemblen består av professionella hiphopare och andra musiker och unga talanger från Botkyrka och Skärholmen i Stockholm. Genom dem växte föreställningen om den universiella rytmen fram.
– Vi hade först föreläsningar om hiphopens historia. Sedan fick någon ta en roll som griot, någon som en arabisk poet och någon som en slav. Utifrån de karaktärerna fick de skriva sina egna roller, säger hiphopartisten Husam ”Hoosam” Taha.
Stark berättarlust
Tanken var att koppla ihop folkmusik med nutida musik och på så sätt skapa samarbeten mellan unga och äldre musiker, som Mamadou Sene.
– När man är gammal artist och jobbar med ungdomar har man något att ge. Och något att ta, eftersom de är så engagerade och intresserade, säger han.
Det uråldriga rytmiska talet drivs av viljan att berätta sin historia.
– Det finns en bomb av energi. Man känner av det på scenen. I hophiotraditionen vill man berätta sin historia och det märks i hela förställningen. Vi vill förmedla någonting, säger skådespelaren Nora Sandholm-Azémar.
Reporter i inslaget: Amanda Horne
Foto: Andreas Idén
Klippning: Henrik Norsell