Under helgen publicerade Pontus Rasmusson ett flertal inlägg som han påstår är reklam för en rad olika företag. Varumärkena menar i sin tur att profilen inte alls har ett avtal med dem, vilket bland andra Resumé rapporterat om.
Rasmussons inlägg är märkta med ord som ”samarbete” och är gjorda med annonslänkar (”adlinks”), som delas ut av företagen via en tredje part, ett så kallat affiliatenätverk.
– Att tre parter ska komma överens om vem som gjort rätt och vem som gjort fel komplicerar fallet, säger Johannes Gustavsson, expert på influerarmarknadsföring.
Kommer inte betala
Företagen har tecknat avtal med affiliatenätverken, men flera framhåller att Rasmusson tagit del av reklamlänkarna på ett otillåtet sätt. Leksaksföretaget Micki är ett av dem.
”Pontus Rasmusson har både tidigare och i närtid uttryckt sig på ett sätt som vi anser är mycket olämpligt. Vi ser därför allvarligt på att han, trots detta, har kunnat skapa en sådan länk”, skriver marknadschef Sara Gröndahl till Kulturnyheterna.
Företaget kommer inte betala ersättning och säger sig ha gett sin affiliatepartner ett ”tydligt regelverk” för vilka influencers som får skapa reklaminnehåll.
Björn Borgs kommunikationschef Pernilla Johansson skriver att det ”inte ska vara möjligt” att någon göra reklam för märket utan företagets kännedom.
”Det är en väckarklocka och leder till att både affiliatebolagen och vi kommer att se över våra rutiner”.
Inte heller Björn Borg kommer att betala Rasmusson.
”Vet aldrig i förväg vem som gör reklam”
Rasmusson har besvarat kritiken på Instagram där han visar hur mycket pengar länkarna har genererat. Han har också berättat att han kommer vidta juridiska åtgärder om utbetalning inte sker. I ett mejl till Kulturnyheterna skriver han:
”Annonsörerna vet aldrig i förväg vem som gör reklam för de utan allt sköts via nätverket. Mina inlägg har nått ut till hundratusentals personer och har gett stor spridning och försäljning av produkterna. Väljer de inte att betala ut kan man ju ifrågasätta deras seriositet för andra kampanjer hos influencers.”
Rasmusson har tidigare kritiserats för bristande annonsmärkning och olämpligt innehåll för sin målgrupp, som primärt är barn.