Olika läger kring obalans på operan

Uppdaterad
Publicerad

När Sveriges tre största operahus pratar om scenernas sneda könsbalans, är två överens om att problemet finns där. Men Kungliga Operans vd ser delvis annorlunda på saken.

De senaste sju åren har Malmö Opera haft 69 procent manliga regissörer i sina uppsättningar. På Göteborgsoperan har 91 procent varit män och på Kungliga Operan i Stockholm har männen utgjort 84 procent. Det enligt en räkning som Kulturnyheterna har gjort.

Kulturnyheterna har även skickat ut en enkät till de här tre operahusen – de största i landet – för att se om och hur de ska jobba för en jämnare könsfördelning i framtiden.

Kritiken mot operasexism

”2013 blir bättre”

De tillfrågade cheferna från Malmö Opera och Göteborgsoperan har liknande åsikter, och ser obalansen som ett uppenbart problem.

– Innevarande säsong har vi betydligt fler kvinnliga regissörer än manliga. Nästa säsong blir det manlig övervikt. 2013-2014 kommer balansen återigen att bli bättre, säger exempelvis Malmö Operas teaterchef Bengt Hall.

Kungliga Operans vd Birgitta Svendén håller hellre fram vilka kvinnor man jobbar med: 

– Vi har Johanna Garpe och nu i vår Christina Ouzounidis. Vi har under föregående år haft såväl kvinnlig regissör som kvinnlig dirigent i stora produktioner.

”En viktig fråga”

Hur ska man då få bukt med obalansen? Samtliga av de tillfrågade operacheferna säger att de jobbar med den.

– Jag tycker det är en viktig fråga att få in fler kvinnliga regissörer långsiktigt och vi arbetar med den, säger Göteborgsoperans chef Lise-Lotte Axelson.

Enligt Bengt Hall har Malmö Opera försök få fler kvinnliga regissörer – men ännu inte lyckats.

– Då det gäller regissörer försöker vi uppnå balans mellan kvinnliga och manliga. Exempelvis omfattade arbetet med den kommande säsongen samtal med nio intressanta kvinnliga regissörer i Sverige, Danmark och Tyskland. Tyvärr lyckades vi denna säsong inte engagera fler, främst beroende på att vi var sent ute och att flertalet redan hade engagemang.

– Vi arbetar medvetet genom hela organisationen med att ha en jämn könsfördelning, säger Kungliga Operans Birgitta Svendén.

”Svårt föreställa sig annorlunda”

När Kulturnyheterna frågade om cheferna ser ett generellt problem med en övervikt för den manliga blicken på könsroller och sexualitet inom operan, skilde sig svaren. På Göteborgsoperan och Malmö Opera ser man ett uppenbart problem.

– Vi vill självklart inte vara en del av att konservera förlegade könsroller, säger Lise-Lotte Axelsson.

– Precis som det finns ett generellt problem med en övervikt av den manliga blicken på könsroller och sexualitet i reklam, tidningar, film och tv. Det är svårt att föreställa sig att det skulle kunna vara annorlunda inom just vårt område. Men vi jobbar på det, säger Bengt Hall.

Ifrågasätter skillnader mellan könen

Från Kungliga Operan låter svaret annorlunda. Birgitta Svendén vill inte göra någon åtskillnad mellan kvinnor och män som regisserar opera. Därför ser hon heller inget uppenbart problem att lösa:

– Jag tror att det är viktigt att först undersöka om män och kvinnor verkligen regisserar på olika sätt och om det verkligen har med könet att göra? Efter att ha arbetat med både och är jag inte beredd att säga att detta stämmer.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritiken mot operasexism

Mer i ämnet