I den nya utställningen History Unfolds möter tio konstnärer samlingarna och samarbetar med museets forskare och arkeologer. Och en dialog uppstår — hela tiden dynamisk och spännande.
Sydafrikanen James Webb har rest runt i Stockholmstrakten och spelat in böner från 142 olika trossamfund. De spelas upp på en bönematta i museets gotiska hall. Och blandas till en konsert av drömmar och besvärjelser. Och hot.
I samarbete med Historiska museets forskningschef Fredrik Svanberg har finska Minna Henriksson skapat en installation kring rasvetenskap i norden 1850–1945. Det blir som ett nystan av kontakter och referenser.
Mycket mer djupsinnig är den franska konstnären Esther Shalev Gerz, som valt ut guldrummet som sin plats och bjudit in forskare och sex nyanlända för att ge sina berättelser kring museets guldföremål. Men mest gripande blir berättelsen kring de egna saker som de lyckats ta med sig på flykten över haven. Enkla symboler som man klamrar sig fast vid, och som konstnären fäller en guldruta över så att både berättaren och föremålet blir heligt.
Utställningen blir också en självprövning för museet. Det har tagit två år av samtal och diskussioner, något som känns. Det bästa det allvar och den noggrannhet som man använt sig av. Häftiga nya perspektiv och infallsvinklar på glömda objekt. Men inga pekpinnar.
En utställning i världsklass!