Sommaren 2018 kom beskedet: delvis statligt ägda Telia köper Bonnier Broadcasting och därmed TV4. I december godkändes affären och i samma veva är avtalet mellan TV4/C More och Tele 2 på väg att gå ut och förhandlingarna har strandat.
Com Hem, som ägs av Tele 2, berättade i ett pressmeddelande under tisdagskvällen att konflikten ännu inte har kunnat lösas, och att man därför skulle släcka TV4 och de andra berörda kanalerna den 10 december klockan 23.59.
Tele 2:s tv-kunder omfattar 1,6 miljoner svenska hushåll, ungefär en tredjedel av alla svenska hushåll.
TV4:s vd lägger ansvaret på Com Hem
Casten Almqvist, vd för TV4, säger till SVT att han har svårt att förstå varför förhandlingarna har fallit samman. Han lägger över ansvaret för nedsläckningen på motparten Com Hem.
– Det avtal vi har i dag löper ut och i samband med att det avtalet ska omförhandlas vill Com Hem lägga till saker, stora saker, utan att betala för dem. Det är där vi befinner oss och vi förstår över huvud taget inte deras logik.
Kan det här påverka TV4:s trovärdighet hos annonsörerna som reklamplattform?
– Det hoppas jag inte. Men det är klart, det här är inte bra för TV4, säger han.
Tele2: TV4 har inte velat förhandla
Viktor Wallström, kommunikationsdirektör på Tele2, håller dock inte med om att de skulle velat lägga till saker i avtalet utan att betala för dem. Han säger till SVT att de försökt förhandla om nya avtal i ett halvårs tid – men att TV4 och senare även Telia “visat ett totalt ointresse”.
– Vi ska naturligtvis betala för de rättigheter vi förhandlar om. Vi har alltid kommit överens i trettio års tid och vi kommer överens med alla andra programbolag. Det är inte en fråga om pris utan att de inte velat komma till förhandlingsbordet överhuvudtaget. Då är det svårt att förhandla.
“Ett misslyckande för alla parter”
Anders Nilsson, vd för Tele 2-koncernen, säger i pressmeddelandet från Com Hem/Tele2 att de gjort vad de kan för att hitta ett avtal.
”Vi ser positivt på att vi haft en första seriös dialog med Telia om ett förnyat avtal. Det är dock ett misslyckande för alla parter att kunderna hamnar i kläm, då vi ännu inte lyckats hitta en långsiktig lösning som säkerställer TV4:s tillgänglighet och valfriheten för Sveriges tv-tittare.”
När de kunder som drabbats eventuellt åter kan vänta sig att se TV4:s utbud i sina kanaler är i nuläget oklart.