Foto: AP/TT

Filmerna som har bäst vinnarchanser på Oscarsgalan

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Precis som att baseballigan i USA ologiskt nog kallas för The world series, ser man på hemmaplan Oscarsgalan som ett slags världsmästerskap i film. Och vi hänger på. Men nu är det i och för sig inte så mycket filmernas kvalitet som avgör vem som ska knalla hem med statyett, det handlar till största del om hur väl produktionernas pr-ansvariga har lyckats med lobbyverksamheten gentemot den månghövdade juryn.

Fredrik Sahlin

Filmkritiker

Egentligen skulle man kunna slopa alla ordinarie kategorier och i stället instifta priset Oscar för bästa pr-arbete. Men det skulle å andra sidan ge en rätt torftig gala med en gravt icke-eggande röda mattan-sektion…

Nåväl, så här blir det:

Oscarsgalan 2018

Bästa film

Martin McDonaghs drama Three billboards outside Ebbing, Missouri är favorit hos bettingbolagen, en vinst ger bara knappt två gånger pengarna men frågan är om inte Steven Spielbergs The post ligger närmare Oscarn.

Inte för att det är en fantastisk film, det är det verkligen inte, snarare en stompigt berättat hjältedikt med udden i princip rakt riktad mot president Trump. Vilket ju är bra, men ack sicken övertydlig och överskattad blaffa detta är.

The shape of water ligger ju också bra till med sina 13 nomineringar men det är inte alls möjligt att anklagelserna om plagiat kan ha skadat filmen i Oscar-racet.

I stället borde Daniel Day-Lewis och Paul Thomas Andersons The phantom thread vinna. Det är ett snygg, subtilt underhållande porträtt av en ärkeneurotiker, och utan tvekan den mest egenartade av de tio finalisterna.

Guillermo del Toro har regisserat The shape of water Foto: AP/TT

Manliga huvudroll

Daniel Day-Lewis för The Phantom Thread.

Allt annat vore ett tjänstefel. Enligt den brittiske humlestören själv, är detta hans sista film. Vilket skulle kunna påverka juryn att ge mästaren ett värdigt avslut. Han har visserligen redan hystat hem tre Oscars, men ändå…

Närmast vinst, rent teoretiskt, ligger nog Gary Oldmans insats som legenden Winston Churchill i Darkest hour – en rolltolkning som enligt gammal god hollywoodsk sed bygger på mytbildning och – inte minst viktigt – ett avancerat maskarbete. Det brukar gå hem. Alltså snarare ett efterliknande av verkligheten, än ett besjälat skådespeleri.

Kvinnliga huvudroll

Frances McDormand, i Three billboards outside Ebbing, Missouri

Känns nästan lika gjuten som Daniel Day Lewis. Och jo, det är också hon som ska ha den. Annars skulle det vara helt i sin ordning om Sally Hawkins, som gör en fin insats i den stumma huvudrollen i The Shape of Water, lyckades bärga den förgyllda gubben.

Bubblare:

Meryl Streep får en nominering i princip så fort hon visar sig på duken (21 stycken), men har ”bara” vunnit tre gånger, senast för sin roll som Thatcher i The iron lady.

Regi

Här borde Paul Thomas Anderson och hans minutiösa regi av Daniel Day-Lewis och de andra begåvade skådespelarna vinna, men sannolikt går regipriset till Guillermo del Toro för The shape of water, i alla fall om man ska tro bettingfirmorna.

Bubblare:

Greta Gerwig för Lady Bird. Trodde jag innan jag såg filmen, som visserligen är tillbakalutat underhållande som amerikansk indie brukar vara, men inte alls den stora upplevelse som det hade talats om. Men om Gervig vinner är hon i så fall andra kvinnan som får en Oscar för bästa regi. Först ut var Kathryn Bigelow för tio år sedan med The hurt locker. Vore väl dags…

Greta Gerwig Foto: AP/TT

Originalmanus

Bettingfirmorna tror fortfarande på Guillermo del Toro och The shape of water men eftersom han anklagas för att ha stulit just storyn från en pjäs, verkar det osannolikt att han vinner här (skulle man tro på de som anklagar honom borde ju dessutom manuset nomineras i den andra manuskategorin, Bästa manus efter förlaga…).

Det vore ju kul om det öppnar för skräckkomedin Get out, vars flinka manus är lika mycket en genrefilm om rasism som underhållande slasher men... nja, det anses nog vara för tunt för det här sammanhanget.

Vinner gör sannolikt Three Billboards Outside Ebbings, Missouri.

Foto

Här ligger nederländsk-svenske plåtslagaren Hoyte van Hoytema bra till, hos både bettingfirmor och undertecknad. Dunkirk må ha varit lite av en besvikelse, på grund av ett otidsenligt romantiserande av krig, men visuellt maffig var den onekligen. Förra året vann svenske Linus Sandgren för La La Land, och i år kan kanske Hoytema (som bland mycket annat fotat Call Girl och Interstellar) följa upp den triumfen.

Två hjortar ur ungerska Om själ och kropp. Foto: AP/TT

Icke-engelskspråkig film

Chilenska En fantastisk kvinna ligger bäst till hos bettingbolagen och har nog stor chans att vinna – inte minst som filmens tema om transpersoners utsatthet känns här och nu.

Ruben Östlunds The Square ligger god tvåa. Jag ju tidigare sagt att det inte vore osannolikt att han vinner; har man roffat åt sig Guldpalmen borde man ju kunna få en Oscar, men det finns dock ingen sådan tydlig korrelation. Tvärtom är det ovanligt att en film tar båda dessa prestigefulla priser (dock gjorde Michael Haneke det 2012 med Amour).

Ska man dessutom se nyktert och icke-patriotisk på det, så är det ovanligt att satir och komedi (även om den är svarttonad) vinner Oscar (lex Min pappa Tony Erdman). Det brukar i princip alltid vara tunga, seriösa dramer som tar flyget hem med en Oscar i bagaget.

I det perspektivet hoppas jag på den ungerska drömlika Om själ och kropp.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Oscarsgalan 2018

Mer i ämnet