När Marlon Brando vann Oscar för bästa manliga huvudroll i filmen ”Gudfadern” 1973, protesterade han genom att tacka nej till priset, bojkotta galan och skickade fram i sitt ställe den inte så kända skådespelaren Sacheen Littlefeather, som vid tillfället var ordförande i The National Native American Affirmative Image Committee.
När Roger Moore och Liv Ullman ville överräcka henne statyetten, avböjde hon och tog tillfället istället att säga:
– Marlon Brando kan tyvärr inte acceptera det här priset och anledningen till det är hur Amerikas urinnevånare behandlas av filmindustrin, sa Sacheen Littlefeather, medan hon buades ut av delar av galans publik.
Noll nomineringar i år
När Eddie Murphy bjöds in för att dela ut en Oscar för bästa film 1988, så passade han också på att framföra en protest: ”Vi vill bli erkända som fullvärdiga människor. Nu delar jag ut priset. Men svarta vill inte längre betraktas som andra klassens medborgare.”
I år, liksom förra året, fanns inga svarta skådespelare nominerade för en Oscar, trots att det gjordes en rad hyllade filmer med svarta skådespelare i huvudrollen. Bland annat har många tyckt att Michael B Jordan i filmen ”Creed”, Idris Elba i ”Beasts of no nation” eller John Boyega i ”Star Wars: The Force Awakens” hade varit lämpliga kandidater för en Oscarsnominering.
Oscar-statusen är viktig
Nathan Hamelberg är skribent och skriver om amerikansk filmkultur. Han menar att chansen att vinna en Oscar inte bara är viktigt för prestigens skull:
– När man vinner en Oscar så blir man godkänd att få spela vem som helst. Det närmsta du kan komma att hitta en icke-vit skådespelare som förärats en Oscar är Denzel Washington. Som vit är du norm, och kan vara vad som helst, medan du som icke-vit är något i relation till normen, säger Nathan Hamelberg.
Men även om Oscarsakademin, som en förlängning av den amerikanska filmindustrin Hollywood, anklagats för att vara exkluderande och homogen, så tror Nathan Hamelberg att även presentationen av amerikansk film kan vara bidragande till problemet:
– Tar man filmen ”12 years a slave” som exempel, så marknadsfördes den i Italien med en bild på Brad Pitt, trots att han hade en biroll och att han är vit, säger Nathan Hamelberg.