I dirigentpulten står Maxim Rysanov grammy – nominerade ukrainsk-brittisk violast och dirigent.
– Vi bjuder på musik från flera ukrainska tonsättare – levande och döda, berättar Rysanov
Det blir bland annat musik av Valintin Silvestrov som på grund av kriget numera bor i Berlin. Han är en av de mest kända ännu levande ukrainska tonsättarna. Hans Der Bote (Budbäraren) från 1996 är en sonatin, skriven som en Mozart-pastisch för piano, stråkorkester och synthesizer. Verket är tillägnat Silvestrovs fru, som dog samma år.
Livsbejakande lycka
Silvestrovs mest spelade verk ”Stille Musik för stråkorkester” (2002) består av tre satser: Walzer des Augenblicks (Ögonblickets vals), Abendserenade (Kvällsserenad) och Augenblicke der Serenade (Serenadens ögonblick). De utstrålar metafysiskt djup och vemod, och representerar, enligt tonsättaren själv, en metafor för tystnad eftersom ”melodin är en symbol för något som inte kan uttryckas, utan snarare en antydan till livsbejakande lycka”
– Vi bjuder också på en urpremiär av verket ”Reflections on a Folk Song.” Den är skriven av Charkiv-födda Leonid Desyatnikov som tolkat ukrainsk folkmusik, säger Maxim Rysanov.
Desyatnikov är mest känd för sina minimalistiska film- och operakompositioner, men med ”ett mänskligt ansikte.”
Oskuld och hopp
Yanina Orlovska är cellist i ukrainska radions symfoniorkester och hon är stolt över att få framföra ukrainsk musik, tillsammans med svenska kollegor.
– Det är viktigt för vår kultur. Nu hoppas vi bara att kriget tar slut så att vi kan leva ett normalt liv igen, säger hon.
På programmet för Östersjöfestivalen står inte enbart musik av ukrainska tonsättare.
Den argentinsk-israeliske kompositören Osvaldo Golijovs verk Tenebrae för stråkkvartett (2022) är skriven som en klagan. Under ett besök i Israel såg han väldet med egna ögon. Verket ställer krigets brutalitet mot ungdomens oskuld och hopp.