Solo: A Star Wars Story hade premiär i förra veckan och branschens förväntningar var högt ställda inför öppningshelgen i USA. Dessa kom dock på skam då filmen på söndagen ”bara” dragit in runt 83 miljoner dollar (726 miljoner kronor). Förväntningarna på premiärhelgen, inklusive måndagen som är memorial day, sänks nu till 101 miljoner dollar. Långt under tidigare prognoser på 130 till 150 miljoner dollar, skriver branschtidningen Variety.
”Magin går förlorad”
– En kommande Star Wars-film var förut en happening som föregicks av år av pr. Nu slänger man ur sig två per år, vilket gör att magin går förlorad. Nu blir det bara ytterligare en actionsmocka bredvid alla Marvelprodukter, säger Fredrik Sahlin.
I Sverige ligger Solo: A Star Wars Story etta på biotoppen efter helgen, följd av Marvels Deadpool 2 och Avengers: Infinity War, enligt filmägarnas kontrollbyrå. Men enligt Variety blev även den internationella premiärhelgen en besvikelse för den senaste installationen i Star Wars-universumet, siffrorna landade på 65 miljoner dollar.
Sämre än Phantom Menace
Jämfört med tidigare Star Wars-filmer ser siffrorna för Solo extra bleka ut. Star Wars: The Force Awakens spelade in nära 248 miljoner dollar under öppningshelgen i USA och uppföljaren The Last Jedi drog in 220 miljoner dollar under premiärhelgen i december förra året. Rogue One, den första fristående spinoffen inom Star Wars-antologin, drog in 155 miljoner dollar första helgen, enligt siffror från sajten Box office mojo.
Om man tar hänsyn till inflationen så drog Disneys Solo: A Star Wars Story in mindre pengar under öppningshelgen än George Lucas egna prequel-filmer från början av 2000-talet. Det skriver nyhetssajten Buzzfeed.
”Star Wars-trötthet”
De dåliga siffrorna kan bero på hård konkurrens och det faktum att många amerikaner befinner sig på resande fot under memorial day-helgen. Men enligt Fredrik Sahlin har biopubliken kanske tillslut börjat tröttna på ljussablar, wookies och gul text som flyter genom rymden ackompanjerad av bombastisk John Williams-musik.
– Det är blockbustertid nu, de stora feta budgetmonstren svärmar på biograferna, och då är det svårt att hävda sig. Men framförallt rör det sig nog om Star Wars-trötthet: Disney har genom att börja gödsla med spinnoffs vattnat ur varumärket Star Wars, säger Fredirk Sahlin.