När de reguljära tv-sändningarna i år fyller 60 kan man fråga sig vad som ska hända med SVT:s största nyhetssändning.
I dag är det bara 11,5 procent av tittarna som bänkar sig framför Rapports halvåttasändning – och de blir allt allt äldre.
– Vi är medvetna om att det är en allt äldre publik som tittar på 19.30. Det är inget fel i det, den äldre publiken är lika viktig för oss som alla andra. Men vi måste också se till att återupprätta public service för en ny generation, säger Jan Helin, programdirektör på SVT.
Nätet den viktigaste informationskällan
Det var i slutet på 80-talet som Jan Stenbeck började att sända reklamfinansierad tv via satellit, vilket banade väg för tv-monopolets avskaffande. 1990 startade TV4 och Rapport fick extern konkurrens av TV4:s nyheter, men också från nyhetsprogram från andra delar av världen som svenska tittare kunde få in via satellit.
I dag sker allt mer nyhetskonsumtion online. Nyligen gick också internet om tv som den viktigaste källan för informatio för svenskarna. Bland unga är även Facebook en viktigare informationskälla en traditionella medier.
– Vi ser tydligare skillnader mellan äldre och yngre nyhetskonsumenter. Vi måste bli bättre på att utveckla nyhetsutbudet på nya plattformar. Men vi måste hålla två tankar i huvudet samtidigt. Rapport 19.30 har fortfarande en miljonpublik, säger Jan Helin.
”Om tio år vet vi”
Med nyheter från hela världen, när som helst, var som helst, dygnet runt kan man fråga sig om rapports 19.30-sändning behövs i framtiden?
– Om tio år lär vi veta om Rapport 19.30 är en vana som man lägger sig till med när man blir äldre eller om det är en generation som hänger kvar vid en vana, säger Jan Helin.
– Börjar tittarsiffrorna droppa gäller det att vi tar ett nytt grepp om nyhetspubliken via online och mobilen. Det är där som nyhetskonsumtionen sker.