Amerikanska Gillian Flynns bästsäljare ”Gone girl” är det mest kända exemplet, och den bok som startade trenden med psykologiska thrillers i hemmiljö.
Ofta kretsar intrigen kring relationen mellan ett par och saker som inte är vad de ser ut att vara på ytan. ”Domestic thriller” eller ”Domestic crime” har den här genren kommit att kallas på engelska.
Den senaste succén i genren är engelska Paula Hawkins ”Kvinnan på tåget” som kom ut på svenska i våras. Huvudpersonen i romanen är Rachel som tågpendlar till London varje dag. Hon är alkoholiserad, har förlorat jobbet och blivit dumpad av sin man.
– Jag ville skriva en historia om en kvinna som har alkoholproblem, om hur det påverkar hennes minne och hela hennes identitet, säger Paula Hawkins, när Kulturnyheterna träffar henne på Bokmässan i Göteborg.
Tre olika berättare
En dag blir Rachel vittne till något som ställer hennes värld på ända, och hon dras in i främmande kvinnas mystiska försvinnande. I romanen skiftar Paula Hawkins mellan tre olika berättare. Läsaren vet inte vilken berättare som talar sanning eller ljuger, vad som är frisk eller sjuk.
– Jag ville att karaktärerna skulle vara svåra att greppa. De är alla opolitliga. Ena stunden kan du gilla dem, för att i nästa stund ändra dig, säger hon.
Kvinnan på tåget utspelar sig till stora delar i en villaförort. Varför kommer det så många psykologiska thrillers som utspelar sig i hemmet just nu?
– Hemmet är en miljö som blivit försummad inom thrillergenren tidigare. Men det är i hemmet som mycket våld sker, speciellt mot kvinnor. Det är mycket troligare att du utsätts för våld hemma än faller offer för en seriemördare. Många kvinnor har skrivit om det här tidigare, men nu har det slagit igenom, säger Paula Hawkins.