Pewdiepie ger Wall Street Journal fingret. Foto: Skärmdump Youtube

Pewdiepie rasar mot journalister efter kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Efter ett grovt skämt om judar har världens största Youtube-stjärna förlorat sponsorer och sitt samarbete med Disney och Google. Nu ber Felix ”Pewdiepie” Kjellberg om ursäkt, men kritiserar samtidigt de medier som rapporterat om händelsen. ”Det här är en medieattack mot mig”, säger Pewdiepie i en videokommentar.

Det var i början av januari som Felix Kjellberg – mer känd som Pewdiepie – laddade upp en video där han testar en app där man betalar människor för att göra bisarra saker.

För fem dollar fick han två unga indiska män hålla upp en skylt med texten ”Död åt alla judar” medan de skrattar, dansar och ropar ”Prenumerera på Keemstar” (En annan känd Youtuber). Kjellberg säger i videon att det var ett skämt och att han inte trodde att de skulle göra det.

Tidigare i veckan uppmärksammade tidningen Wall Street Journal händelsen och pekade på flera tidigare tillfällen då Pewdiepie skämtat om nazism och antisemitism. Kort därefter bröt Disney sitt samarbete med stjärnan, Google drog in sitt sponsoravtal och Youtube ställde in andra säsongen av tv-serien ”Scare Pewdiepie”.

Kritiserar medier

Felix Kjellberg har tidigare bett om ursäkt för händelsen. I en ny video på sin Youtube-kanal ber han nu på nytt om förlåtelse – och attackerar samtidigt Wall Street Journal som han hävdar medvetet försöker misskreditera honom.

– Mitt syfte var att visa hur korkad den här sajten var, och hur långt du kan dra det genom att betala fem dollar. Jag är ledsen för de ord jag använde, eftersom människor blivit förolämpade, och jag erkänner att skämtet gick för långt. Jag tror verkligen på att man får skämta om allt, men jag tror också att det finns ett bra sätt och ett dåligt att göra det på, säger Felix Kjellberg i videon, som i skrivande stund har 5,5 miljoner visningar.

Kjellberg går till hård attack mot medier och journalister, som han menar är rädda för framgångsrika Youtube-stjärnor och aldrig framställer honom i positiv dager.

– Genom åren har jag börjat tolerera medier mindre och mindre. De misskrediterar människor för sin egen vinning, attackerar bara för att tjäna pengar, säger Kjellberg, och fortsätter:

– Det här var en attack av media mot mig för att misskreditera och skada mig ekonomiskt.

Efterlyser kontext

Felix Kjellberg går hårdast åt Wall Street Journals rapportering, namnger reportrarna och hävdar att de gjort en selektiv och vinklad rapportering för att få honom att framstå i negativ dager. Han är kritisk till att flera bilder i tidningens artikel och video enligt honom är tagna ur sin kontext. Det framgår bland annat inte att ett klipp där han är iklädd uniform – och ser ett tal med Adolf Hitler – är tagen från en video där han satiriskt kommenterar kritik om att han skulle vara rasist.

– De förklarar inte att det var skämt. Media tar saker jag sagt ur sin kontext och framställer mig som nazist, säger Pewdiepie om att Wall Street Journal i sin rapportering pekat på nio andra tillfällen då stjärnan refererat till eller skämtat om nazism och antisemitism.

Kjellberg avslutar med att sträcka ut ett långfinger mot kameran med orden ”Försök igen, motherfuckers”. Han tackar sedan sina 53 miljoner följare för deras stöd under de senaste dygnen.

Fotnot: Kulturnyheterna har gått igenom Wall Street Journals rapportering. I publiceringen finns både klipp på Felix Kjellberg då han säger att  ”Död åt alla judar”–skylten var avsedd som ett skämt, utdrag från hans egna bloggkommentar till händelsen där han förklarar det i sina egna ord, samt referenser till hans återkommande kritik om att media misskrediterar honom. I rapporteringen redovisas inte kontexten till samtliga nio referenser till anti-semitism, däremot citeras Kjellbergs egna förklaringar om att de är avsedda som skämt. Kjellberg har inte ställt upp på en intervju med tidningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.