Kristoffer Triumf och Ann Söderlund är två av radioprofilerna som satsar på prenumerationer. Foto: TT

Podcast-stjärnor satsar på betalprenumerationer

Uppdaterad
Publicerad

Svenska radioappen Acast inför en reklamfri premiumtjänst. Samtidigt lanserar man betalprenumerationer för kända poddare som Kristoffer Triumf, Anitha Schulman och Ann Söderlund.

Podcasts lockar idag en stor publik: Program som ”Värvet”, ”Filip och Fredriks podcast” och ”Fredagspodden” når hundratusentals lyssnare varje vecka. Fram tills nu har de framförallt finansierats med reklam och gräsrotsfinansiering och har varit gratis för lyssnarna, men nu kan det förändras. Svenska radioappen Acast hoppas att betalprenumerationer ska slå igenom brett i kulturformen.

Den nya tjänsten heter Acast+, och fungerar som en premiumtjänst. För en månadskostnad kan lyssnare prenumerera på specifika program och slippa reklaminslagen. Man kan också välja att köpa program styckvis.

– Vi tar nästa steg mot att skapa ett professionellt ekosystem kring podcasts. Syftet är att säkerställa att podcastare får betalt vad de borde få betalt för sina podcasts, säger Måns Ulvestam, medgrundare och vd på Acast, till Kulturnyheterna.

Exklusivt innehåll

Samtidigt lanserar man program som ligger bakom premiumtjänstens betalvägg. Bland annat kommer ”Lillelördag”-skaparna Anitha Schulman och Ann Söderlund göra ett nytt program exklusivt för tjänsten, precis som ”Värvets” Kristoffer Triumf.

Det är poddskaparna själva som bestämmer priset, och delar sedan intäkterna med företaget. Acast skriver i ett pressmeddelande att man hoppas på att mångdubbla intäkterna från poddlyssnare med Acast+.

Svårt med ”radio-Netflix”

Hur lyssnare som har vant sig vid att podcasts varit gratis i drygt 10 års tid kommer ta emot tjänsten återstår att se.

Att skapa ett ”Netflix för podcasts” kommer bli en utmaning, med tanke på hur mycket gratis innehåll som finns idag, säger Bryan Moffet, chef på amerikanska National Public Media, i en kommentar till Wall Street Journal. Måns Ulvestam är mer optimistisk:

– Innan igår hoppades vi att det skulle gå baserat på våra mätningar, och genom att titta på hur olika crowdfunding-kampanjer för podcasts funkat. Men redan idag vet vi. Svaret är ett rungande ja, säger han.

Tjänsten lanserades på måndagen i Sverige, USA och Storbritannien. I USA har ett tjugotal program anslutit sig till formatet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.