Poddbranschen i förändring: Allt fler poddar kan komma att kosta

Uppdaterad
Publicerad

När det svenska poddlyssandet ökar har betaltjänsterna blivit allt fler. Idag producerar allt fler poddar exklusivt innehåll utan reklam- och sponsorbudskap.

Betalväggar och prenumerationstjänster inom poddbranschen har blivit allt vanligare. Men hur de nya betalningsmodellerna fungerar varierar.

Simon Chippen Svensson var en av dem som tidigt tog betalt för sin podd. Enligt honom är betalväggen nödvändig för formatets utveckling.

– Bakom betalvägg så känner man sig lite friare och det kan bli ännu mer personlighet, edge eller rått, för det känns som att det här är bara för vår hemliga klubb, säger Simon Chippen Svensson från produktionsbolaget Under produktion

Johan Strömberg, grundare och vd för den netflixinspirerade podcast-plattformen PodMe tror också på betalväggens plats i poddbranschen.

– Det är alltid en utmaning att få kreatörer att lägga sitt innehåll bakom betalvägg för det är fortfarande ganska nytt. Men i takt med att de här satsningarna görs tror jag att det kommer att bli mer naturligt framöver, säger han.

Svårare för nya poddar att etablera sig

Om prenumerationstjänsternas intåg kommer att förändra poddbranschen är Simon Chippen Svensson osäker på. Han menar att det blir allt svårare för nya poddar att etablera sig.

– Ett problem i podcastmarknaden är att det är svårt för nya namn och även kända namn att skapa nya poddar och få lyssnare. Det känns som att det finns en gammal dinosauriepark. Podcastbranschen behöver faktiskt också att det kommer nya poddar som blir stora.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.