För tolfte året i rad samlades modeskapare från olika länder på den prestigefulla catwalken i Lagos.
Årets tema var hållbarhet, med kollektioner genomsyrade av hållbar produktion och nytolkningar av textiltraditioner. Det fanns även möjlighet att byta istället för att köpa plagg.
– Det är fantastiskt att se hur människor omfamnar nya modetrender och hållbara metoder, säger Tunde Shoremekun, designer för “E.S.O By Liman”.
”En möjlighet att växa”
Nigeria är ett av 32 afrikanska länder som arrangerar modeveckor, enligt Unescos nya rapport om afrikansk modeindustri. Städer som Lagos, Abidjan, Casbalanca, Dakar, Johannesburg och Nairobi beskrivs som allt viktigare för den globala modemarknaden.
Unesco skriver också att intresset och konsumtionen av afrikanska sko- och klädmärken ökat de senaste åren, lokalt och utomlands.
– För en kontinent där 60 procent av befolkningen, år 2050, kommer vara under 26 år gamla, är det inte bara en möjlighet att växa ekonomiskt utan också skapa jobb i en bransch, säger Unescos assisterande generaldirektör för kultur, Ernesto Ottone Ramirez till nyhetsbyrån Reuters.
Enligt honom är det många modeskapare idag som väljer att lämna den afrikanska kontinenten för att etablera sig i västerländska länder.
Utmaningar för industrins utveckling
Men flera saker hindrar den afrikanska modeindustrin att nå sin fulla potential, menar Unesco i rapporten.
Bland annat saknar flera länder tillräckligt starka lagar vad gäller rättigheter som patent på särskilda plagg och traditionella tekniker. Dessutom råder det brist på modeutbildningar som mäter sig med den internationell konkurrensen.
En av de största utmaningarna beskriver Unesco också som bristen på investeringar i modeföretag, utbildningar och andra projekt, både från stater och privata investerare.