Ola Sigvardsson (arkivbild). Foto: Fredrik Persson/TT

Pressombudsmannen förklarar: Så fungerar pressetik i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

En direktsänd video som journalisten Joakim Lamotte lade upp på Facebook visade ett hus som tillhör en mord- och våldtäktsdömd mans föräldrar. Videon har kritiserats då mannen har avtjänat sitt straff och föräldrarna inte straffats. Men vad gäller egentligen när en journalist publicerar sig främst på sociala medier?

Journalister har att förhålla sig till de pressetiska reglerna, det självreglerande system som bland annat slår fast att man noga ska överväga publicitet som ”kränker privatlivets helgd” och konsekvenser av namnpubliceringar som kan skada människor.

Ola Sigvardsson är pressombudsman och känner inte till Joakim Lamottes senaste reportage, men säger att det generellt inte går att pröva publiceringar journalister gör på Facebook.

– Vi kan ju inte pröva det i allmänhet, vi kan bara pröva konton på sociala medier som är knutna till tidningar. Det finns inget särskilt regelverk för hur man ska uppträda i sociala medier, säger han.

Reglerna gäller bara om man vill följa dem

Ett 60-tal medier, i första hand lokala nyhetssajter, som bara finns online, har valt att ansluta sig till det pressetiska systemet. Men den möjligheten gäller bara de sajter som vill följa de etiska reglerna och som har en ansvarig utgivare och utgivningsbevis.

– Skälet till att de frivilligt låter sig prövas är att de vill visa inför sin läsekrets att de hör till ”den goda sidan” på nätet – det är ett kvalitetsmärke att låta sig granskas och kritiseras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.