Rakhyvelsföretagets nya reklamfilm har skapat rubriker. Foto: Gillette

Rakhyvelsföretag provocerar med #metoo-reklam

Uppdaterad
Publicerad

Rakhyvelsföretaget Gillettes nya reklam siktar in sig på män som uppför sig illa och tar upp metoo-rörelsen. Sloganen ”the best a man can get” (det bästa en man kan få) ändras under kampanjen till ”the best men can be” (det bästa män kan vara).

Filmen, som har över tre miljoner visningar på Youtube, har fått starkt negativ respons.

Reklamen för rakhyvlar refererar till sexuella trakasserier, nätmobbning, ”toxic masculinity” (ungefär skadlig/förgiftad maskulinitet) och en berättarröst säger att män måste börja ”säga rätt saker och bete sig rätt”. Detta har inte fallit i god jord. På Youtube har filmen fått närmare 300 000 ”tummen ner” och närmare 60 000 ”tummen upp”.

Flera män känner sig attackerade av företaget och i sociala medier manas det till bojkott under hashtaggen #boycottgillette. Reklamen anklagas bland annat för att vara ”feministisk propaganda”, skriver brittiska BBC.

Pepsi-kritik

Det är inte första gången som en reklam drar på sig kritik efter att ha anspelat på politiska rörelser. 2017 gjorde Pepsi en reklam där unga människor ansluter sig till ett stort demonstrationståg. Vad de demonstrerar för (eller emot) framgår inte, men på plakaten står det ”delta i samtalet”.

Reklamen fick omedelbart kritik och anklagades för att försöka tjäna pengar på Black lives matter-rörelsen, då bildspråket lånats från riktiga demonstrationer.

Efter kritiken drog Pepsi in reklamfilmen och bad om ursäkt.

Kulturnyheterna söker Gillette.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.