Tre kvinnor i färgglada tröjor kliver upp påscenen och trär varsin mini-rånarhuva på sina mikrofoner. Nadya,Masha och Yekaterina plockar sedan upp vita A4-ark och börjar läsa sina slutpläderingar. Detalar stilla, behärskat, men ändå med ett slags dämpat ursinne om PutinsRyssland och om makten som snart ska spärra in dem igen.
Föreställningen på Storans scen – därskådespelarna egentligen heterKarin de Frumerie, Johanna Zandén och SusannaHelldén – är en solidaritetshandling för den fängslade trion. Det förklarar skådespelaren AndersTolergård, som har fungerat som regissör i den här iscensättningen.Han har följt processen av att översätta och bearbeta Pussy Riot-medlemmarnas slutpläderingar,och säger att han tidigt slogs av hur starka texterna är,trots att de skrivits under svåra omständigheter.
– De har skrivit texterna på nätterna ihäktet, för hand, de har inte kunnat prata sinsemellan. Bara på färden mellanhäktet och domstolen har de kunnat prata. Talen är väldigt olika, men hör ändåihop på något sätt, säger han.
”Vi vill sprida ordet”
Poängen med att läsa Pussy Riots tal, sägerAnders Tolergård, är att ge dem en plattform i Sverige.
– De har under hela processen blivit tystade,och vi vill bidra till att de inte blir det. Vi vill sprida ordet här i Sverigeoch läsa deras ord på svenska.
Också på plats är Expressens biträdande kulturchefJohan Hilton, som bevakade domen mot Pussy Riot i Moskva och är här på Storanför att delta i ett panelsamtal. I sin rapport från rättegången beskrev hanhela processen som en politisk teater i Putins regi.
– Domen var ju fälld på förhand, hela processenvar ett spel för gallerierna. Sedan var både Pussy Riot-medlemmarna själva ochresten av den ryska oppositionen väldigt skickliga på att utnyttja processensdramatiska kvalitéer. Alla tog tillfället i akt att göra utspel, säger han tillKulturnyheterna.
”Deras ord nådde ut”
Slutpläderingarna i rätten var viktiga, menar JohanHilton – de spelade stor roll för att etablera bilden av Pussy Riot som enoppositionell kraft värd att ta på allvar.
– Det var läsningarna i rätten som fickRyssland att på riktigt fatta vilka de hade att göra med. Det man tidigareavfärdat som dubiösa, tanklösa extremister visade sig vara bildade,välformulerade, genomtänkta personer. Pussy Riots ord nådde ut, inte bara i rättenutan också över hela världen.
Hartexterna någon dramatisk verkshöjd i sig själva?
– Jag tycker definitivt att de har enverkshöjd. De talar inte bara för sig själva, utan delvis för en helgeneration. De slår också, skulle jag tro, an strängar hos en bredareopposition som är bekymrad över utvecklingen som Putins tredje ämbetsperiod hartagit.
Man kan, säger Anders Tolergård, se det somatt Pussy Riots anföranden för hela Rysslands talan mot ett strängt hierarkisktsystem.
– Hela domstolen är så absurd, på något vis.De döms inte för att det de gjorde var särskilt farligt, utan för att statueraexempel. Därför är det viktigt att det kommer fram.